Visa rutor

Journalistutbildningen behöver bättre förutsättningar

Igår stängde journalistutbildningen de lokaler de haft sin redaktion i. Det var överraskande för mig att lokalproblemen var så stora, men att utbildningen behövde en ny redaktionslokal har varit känt en tid. Jag hade initialt förhoppningar om att Campus Helsingborg skulle erbjuda en tillfredsställande lösning, men det fungerade inte med institutionens behov. Nu hoppas jag att utbildningen snabbt finner en ny redaktionslokal och helst att vi får en lokalisering där utbildningens fulla potential kan realiseras. Det är utan tvekan en av de utbildningar som kan sätta HT-fakulteterna på kartan, och det är mycket ledsamt om sammanhanget har att göra med bristfälliga lokaler.

Trevlig helg,

Johannes

november 19, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hainska stiftelsernas högtidsmiddag: stipendiater från 2020 och 2021 och en pristagare

Det finns donatorer och stiftelser som betyder oerhört mycket för våra forskare och lärare utan att göra stor sak av det. Det blir inga pressreleaser. Ibland är hemsidorna utan större innehåll.

En av dessa betydelsefulla donatorer är Jan Hain, och de stiftelser som bär hans och hans föräldrars namn har uppmärksammat många humanister och medicinare genom åren.

I förrgår hölls en högtidsmiddag i Malmö, där stipendiater och pristagare från 2020 (då middagen fick ställas in) och 2021 samlades, presenterade sin forskning och fick svara på Jans intressanta frågor. Det blev en lång eftermiddag. De humanistiska fonderna hade fyra stipendiater och en pristagare, och de medicinska ungefär lika många.

Även om vi nog redan tidigare meddelat namnen från 2020, vill jag ändå nämna Jonathan Wistrand och Rachel Irwin igen.

Vår pristagare, Bodil Persson arbetade i flera år som allmänläkare i Bromölla innan hon bestämde sig för att doktorera i historia. Hennes presentation om pesten i det tidiga 1700-talets Skåne (och några utvikningar om kolera och mjältbrand i Kristianstadtrakten) kändes märkligt aktuell, och den följdes av en spännande frågestund.

Våra stipendiater, Niclas Burenhult och Mia-Marie Hammarlin, bjöd också på mycket intressanta inblickar i respektive forskningsområde och inte minst i hur forskningens vardag kan te sig på Malackahalvön och bland Hälsinglands vaccinationsskeptiker.

I mitten satt Jan Hain, väl förberedd och nyfiken. Jag hoppas att han också kände att han gav ett viktigt stöd till forskningen, både inom humaniora och medicin.

Trevlig helg,
Johannes

november 19, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Biträdande universitetslektor i utbildningsvetenskap: Helén Persson

HT-fakulteternas senaste rekrytering är Helén Persson:

Helén har en gymnasielärarexamen i historia och svenska. Sedan 2004 har hon utbildat blivande lärare på Högskolan Kristianstad. För tre år sedan disputerade Helén i historia vid Lunds universitet med avhandlingen Historia i futurum: om progression i historia i läroböcker och styrdokument 1919-2012.

Hennes forskning utgår från historiekulturella frågeställningar om vilken historia som väljs ut som relevant och hur den brukas inom ramen för historiekulturen. Avhandlingen behandlar frågor om progression och hur progression i historia kan definieras och identifieras i skolans historieämne. Ur ett mer övergripande perspektiv handlar frågorna om synen på historieämnets relevans i Sverige under 1900-talet. Det är frågor som hon hoppas utforska ytterligare inom ramen för anställningen som biträdande lektor på utbildningsvetenskapliga institutionen på Lunds universitet.

Välkommen till LU, Helén!

Trevlig helg,

Johannes

november 19, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nya lektorer vid HT: Susanne Berndt Ersöz

Hej, jag får sannolikt återkomma på detta tema inom kort igen, då vi har flera tillsättningar på gång, men idag är jag glad att kunna meddela följande:

Susanne Berndt Ersöz, universitetslektor, antikens kultur och samhällsliv är kanske ett bekant namn eftersom hon har vikarierat som lektor vid Institutionen för arkeologi och antikens historia. Hon tillträder nu som tillsvidare anställd och ser fram emot att få fortsätta det goda samarbetet med sina kollegor och få möjlighet till att vidareutveckla kursutbudet och undervisningens pedagogiska utformning.
Susanne har lång erfarenhet av både undervisning och forskning som företrädesvis behandlat östra Medelhavsområdet ur en rad olika aspekter som religion, konst och historia. Hon disputerade 2003 på en avhandling om frygiska klipphelgedomar och innan hon kom till Lund ledde hon bl a vid Stockholms universitet ett par VR-finansierade forskningsprojekt om lokala kulter i Mindre Asien under persisk tid och om rituell kastrering under antiken. Idag ser hon fram emot att bidra till institutionen forskningsmiljö genom sina studier av unika väggmålningar från de amerikanska utgrävningarna (University of Pennsylvania) av den frygiska huvudstaden Gordion. Hon är också engagerad i publicering av arkeologiskt material (graffiti och ”pot marks”) från Kerkenes Dağ i Mindre Asien, ett arkeologiskt projekt lett av Chicagos universitet.

Trevlig helg,

Johannes

november 12, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Flera VR-anslag till våra HT-forskare

Så har bidragsbesluten för VR:s öppna utlysning inom HumSam äntligen kommit. Återigen har vi anledning att gratulera flera av våra forskare och lärare:

Sune Bechmann Pedersen (mediehistoria)
Turismstyrning och skapandet av Europa (1918–1957)

Niclas Burenhult (allmän språkvetenskap)
The Forager’s Index: Komplexa demonstrativsystem hos Sydöstasiens sista jägare-samlare

Philip Dodds (etnologi, musikvetenskap)
Musikalisk kolonisering: Skottar och svenskar i södra Afrika, 1770–1850

Eva Klingvall (engelska)
Minnets roll i hjärnans bearbetning av språk

Max Liljefors (konsthistoria och visuella studier)
Skilda konstvärldar: Konsten som gränsobjekt mellan konst & hälsa-fältet och konstvetenskapen

Kristina Lundblad (bok- och bibliotekshistoria)
Vetandets typografi. Det grafiska formandet av discipliner, akademisk identitet och föreställningar om vetenskaplighet

Stephan Reber (kognitionsvetenskap)
Evolutionen av exekutiva funktioner

Stort grattis och lycka till med de spännande projekten!

Johannes

november 8, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Arts and Humanities @ LU på topp 100-listan igen, och tekniska universitets satsning på humaniora

Det känns kanske litet fånigt att rapportera om detta, men givet det ökade intresset för universitetsrankningar och Lunds universitets strävan att också i framtiden vara ett av de 100 mest framstående universiteten i världen, känns det ändå bra att Lunds universitet bryter vad som verkat vara en långsamt nedåtgående utveckling i THE-rankningarna när det gäller området Arts and Humanities. Efter att under några år legat på 101-125 plats har vi återigen tagit oss in bland de hundra (99:e plats). Arts and Humanities är huvudsakligen HT-ämnen, men också arkitektur och ämnen som hör till K.

Artikeln i samband med att 2022 års rankning publicerades är läsvärd – den handlar mest om hur lärosäten som traditionellt är starka inom tekniska områden förbättrat sig inom Arts and Humanities och varför det kan vara strategiskt viktigt för dem att göra det:

”Technology-focused universities are rising up the arts and humanities subject rankings, possibly reflecting increasing collaboration between the two disciplines.”

Läs hela artikeln här: https://www.timeshighereducation.com/news/arts-and-humanities-subject-rankings-2022-results-announced

Bästa hälsningar,

Johannes

november 4, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Tillträdande kanslichef för HT

HT-fakulteterna har rekryterat tillträdande kanslichef som tar över efter Gunnel Holm under senvåren 2022. Vi är nu glada att kunna meddela att Karin Salomonsson tackat ja till anställningen. Karin kommer med början i februari att bekanta sig med den nya rollen och tar över ansvaret för kansliet i maj.

Karin presenterar sig så här:

Karin Salomonsson, tillträdande kanslichef HT-fakulteterna: Jag är docent och lektor i etnologi, och verksam som lärare och forskare vid Institutionen för kulturvetenskaper. Jag disputerade 1998 med en avhandling som problematiserade socialarbetaryrkets framväxt och professionalisering. Forskningsfrågor kring ett föränderligt arbetsliv, identitet, upplevelseekonomi, konsumtionskultur och hållbarhet har sedan dess fångat mitt intresse genom olika externfinansierade forskningsprojekt. Parallellt med undervisning och forskning har jag i olika perioder verkat som prefekt, först vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap på Campus Helsingborg och sedan vid Institutionen för kulturvetenskaper. Erfarenheter från olika verksamheter och ansvarsområden har övertygat mig om hur viktigt det är att administrativa, organisatoriska, strategiska och inte minst arbetsmiljörelaterade aspekter av universitetslivet fungerar smärtfritt för att på bästa sätt stödja och underlätta för studenter, lärare och forskare.

Mycket välkommen i denna nya roll, Karin!

Johannes

november 2, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Per T Ohlsson

Den 28 oktober 2021 nåddes vi av beskedet att journalisten och författaren Per T Ohlsson har gått bort, 63 år gammal. Per T Ohlsson utsågs till hedersdoktor vid Humanistiska fakulteten i Lund 2017. I motiveringen skrev Humanistiska fakulteten bl a ”I en tid då medierna visar allt mindre intresse för humanistisk forskning och spaltutrymmen krymper gör Ohlsson en enastående insats.”

Med anledning av Per T Ohlssons bortgång återpublicerar vi hans hedersdoktorsföreläsning med titeln ”1918: Året då Sverige blev Sverige”. Inspelningen är gjord den 31 maj 2017, på LUX i Lund:

https://www.ht.lu.se/forskning/ht-samtal-podcasts-med-vara-forskare/ht-samtal-122-per-t-ohlsson/

 

november 2, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Grattis till RJ-projekt och sabbaticals!

Som vanligt var flera av våra HT-forskare lyckosamma när det drog ihop sig till bidragsbeslut för projekt och sabbaticals.

Samuel Rubenson (projekt): Auktoritet, samhälle och individuell frihet – det latinska klosterväsendet och rötterna till Europas utbildningsideal
https://www.rj.se/anslag/2021/auktoritet-samhalle-och-individuell-frihet–det-latinska-klostervasendet-och-rotterna-till-europas-utbildningsideal/

Nicholas Loubere (projekt): Efter guldrushen: Informell resursutvinning i skuggan av det ‘globala Kina’
https://www.rj.se/anslag/2021/efter-guldrushen-informell-resursutvinning-i-skuggan-av-det-globala-kina/

Jan Schwarz (RJ Sabbatical): I.B. Singers världar: Översättning, följetong, life-writing
https://www.rj.se/anslag/2021/i.b.-singers-varldar-oversattning-foljetong-life-writing/

Karin Zackari (projekt): Identitetsformering och kapitalism: Skandinaver och den siamesiska kungliga eliten mellan imperier.
https://www.rj.se/anslag/2021/identitetsformering-och-kapitalism-skandinaver-och-den-siamesiska-kungliga-eliten-mellan-imperier/

Cecilia Riving (projekt): Liven vi glömde. Psykiatriska patienters livsberättelser i svenska patientjournaler 1880–1910
https://www.rj.se/anslag/2021/liven-vi-glomde.-psykiatriska-patienters-livsberattelser-i-svenska-patientjournaler-18801910/

Ett riktigt stort grattis till er alla! Och grattis också till er som inte syns i bidragslistan men är medsökande i dessa och andra projekt!
Johannes

oktober 28, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Bildning och innovativa kommunikationsvägar



Det hävdas ibland att förutsättningarna för det bildande samtalet i Sverige har försvagats. Samtidigt som kunskap framhävs som allt viktigare för vårt samhälle, blir konsekvensen att vi kanske vet mindre tillsammans nu än vi gjorde tidigare. Det är en utgångspunkt för Sverker Sörlins bok Till bildningens försvar (Natur & Kultur 2020). Det finns en hel del som talar för att hypotesen stämmer. Tidningsläsande (åtminstone när det gäller tryckta tidningar) är till exempel på tillbakagång, och det finns inte en uppsjö av andra allmänt använda plattformar och diskussionsfora som bidrar till framväxten av gemensamma förväntningshorisonter och välövervägda ståndpunkter, åtminstone inte när det gäller viktiga framtidsfrågor. Vi stärker därmed inte tillräckligt vår förmåga att relatera till kunskap inom olika fält, kunskap som dessutom ofta är ny och osäker, och bygger inte heller gemensamma övertygelser som tidigare.

Utbildningar inom universitet och högskola, liksom inom gymnasie- och grundskola, bidrar i hög grad till det gemensamma vetandet. Åtminstone i det förra fallet finns det kanske ändå ofta en tydlig och i sammanhanget besvärande begränsning. Universitetsutbildningar bidrar inte per automatik till det breda vetandet och förmågan att ta till sig kunskap av olika slag. Istället ligger fokus ofta på att utveckla den för professionen viktiga beprövade erfarenheten och det professionella omdömet (som kan träda in när tidigare professionell kunskap inte fullständigt stakat ut vägen). En bok som belyser några av de senare begreppen är Jonna Bornemarks Horisonten finns alltid kvar (Volante 2020). (Jonna Bornemark var också den första föreläsaren vid konstnärliga fakultetens nya seminarieserie om konst och vetenskap på Skissernas museum i onsdags, https://www.konstnarliga.lu.se/samtal-om-konst-och-vetenskap). Det är naturligtvis rationellt på ett sätt. Vi vill att kirurgen ska kunna operera. Det är en oerhörd fördel om ingreppen vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet, som satt sig i blicken, i handlaget och i tänkandet och lika viktigt att omdömet inte sviker yrkesutövaren i nya situationer. Det spelar mindre roll om läkaren är intresserad av och har något väsentligt att bidra med till frågan om Kristianstad ska bygga på översvämningsvallarna eller flytta staden inåt land. Men även om detta är en självklar prioritering i förhållande till yrkesrollen är den inte lika självklar i förhållande till rollen som medborgare.

Kanske skulle den svenska högskolan kunna bidra mer effektivt till den medborgerliga bildning som Sörlin efterlyser om man satsade mer på en breddning av utbildningsinnehållet. I vissa länder har man framgångsrikt genomfört detta inom vad som kallas liberal arts. Liberal arts-traditionen fokuserar på utbildningen och utvecklingen av hela individen och exponerar denne för t ex filosofi, litteratur, matematik och naturvetenskap under studietiden i syfte att stärka förmågan att koppla samman kunskap av olika slag. Liberal arts-traditionen i sin moderna tappning strömmar från USA (Swarthmore, Berkeley, etc.), och i Europa är den robust implementerad vid ett knappt femtiotal lärosäten (UCL, Twente, Leiden, etc.). Göteborg, Uppsala och Södertörn har också i viss utsträckning genomfört svenska liberal arts-utbildningar. Under ledning av förra prorektorn Sylvia Schwaag Serger gjorde Lunds universitet visserligen ett gediget förarbete till en eventuell liberal arts-satsning (Kieve Saling: An Examination of the Liberal Arts, PM 2019), men det dröjer säkert ändå länge innan vi i Sverige förmår värdesätta de bredare utbildningsvägar som liberal arts-utbildningar medför (och som ganska många av våra studenter väljer på egen hand genom att kombinera fristående kurser i olika ämnen). “Programifieringen” av universitetsutbildningar tycks vara här för att stanna, inte minst för att majoriteten studenter och deras kommande arbetsgivare i första hand tycks tänka att väldesignade programstudier som leder mot ett tydligt mål är naturligare än bredare variationer som inkluderar fristående kurser från olika fakulteter. Förhoppningsvis är arbetsgivarnas inställning på väg att ändras, men det kräver fortsatta samtal och ökad förståelse. En fruktbar diskussion om hur en liberal arts-utbildning kan och bör se ut i Sverige – med dess nya samhällsutmaningar, höga förändringstakt och stora behov av omställningar – vore välkommen.

Så vad kan vi göra under tiden? Ett måhända underutvecklat spår utgör en del av lösningen. Högskolan kan också bidra till bildning genom att stärka och vidareutveckla samverkan med andra. Samverkan har sedan länge varit ett av universitetens kärnuppdrag, men ofta har det förståtts i en för snäv betydelse – som samverkan med näringslivet. Genom att vidga samverkan till att omfatta andra delar av samhället kan de stora kunskapsinstitutionerna i högre grad än tidigare dra sina strån till stacken för samtal och kunskapsutbyten när det gäller förmågan att förstå vår tids ödesfrågor – och deras komplexitet – med dem som inte är inskrivna som studenter vid lärosätena (eller som är inskrivna fast på helt andra utbildningar).

De humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet har som ett steg på denna väg nyligen inrättat ett råd för nyttiggörande av forskning. I en första omgång har sex projekt beviljats medel som stöd för utveckling av innovationsidéer. För att utveckla sina idéer kommer de beviljade ansökningarna, förutom medel, att erbjudas möjlighet att delta i aktiviteter under hösten tillsammans med övriga beviljade innovationsprojekt vid HT-fakulteterna.

Ett av projekten, HEKIMA, är en kommunikationsplattform för att förbättra evidensbaserat beslutsfattande vid genomförandet av utvecklingsprojekt, t ex i Afrika. Ett annat, The Dome Project, syftar till att konstruera utrymmen och inredningar som kan användas av utövare av flera religioner på allmänna platser. Ett tredje syftar till att utveckla 3D-teknik för att förbättra turisters interaktion med och utbyte av Lunds domkyrka och ge information som inte är synlig eller enkel att tillgodogöra sig vid det fysiska besöket. Ett fjärde vill utveckla ett brev till aktiesparare med utgångspunkt i historievetenskaperna. Två projekt ska stödja lärandet av språk med hjälp av moderna tekniker.

Förhoppningsvis faller dessa försök väl ut och ger oss erfarenhet som vi kan använda för att mer systematiskt stödja innovativa samverkans- och kommunikationsvägar som på sikt möjliggör ett bättre beslutsfattande i komplexa frågor, både på individuell och samhällelig nivå. Det innebär ett viktigt steg för humanister och teologer att närma sig och samtidigt kanske en smula omdefiniera innovationsbegreppet. Behovet av sådana insatser är emellertid stort och kommer antagligen att växa i takt med att de existentiella dimensionerna av våra stora framtidsfrågor blir allt mer tydliga.

Johannes Persson

oktober 1, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg