Ny universitetslektor i historia: Liesbeth Geevers

HT-fakulteterna är glada att meddela att Liesbeth Geevers tackat ja till anställning som universitetslektor i historia vid HT-fakulteterna. Liesbeth presenterar sig så här:

”Jag är historiker och fokuserar mest på 1500 och 1600-talen. Jag började min akademiska karriär med en avhandling om perioden strax före det nederländska upproret (1559–1567), då norra Nederländerna bröt sig ur habsburgarmonarkin och blev en självständig republik. Forskningen fokuserade på kommunikationen mellan centralhovet i Madrid och ”regionalhovet” i Bryssel, Nederländernas huvudstad, och jag försökte klura ut vad det var som hade gått fel mellan de olika elitgrupperna i habsburgarmonarkin vilket bidrog till upprorets utbrott.

Även om denna avhandling kan ses som ”riktig nationalhistoria” med fokus på nationalhjältarna som Wilhelm av Oranien, bytte jag snart fokus till den ”nationella fienden”: Habsburgdynastin som inte bara styrde Nederländerna ända till upproret, utan vars monarki inkluderade nästan halva Europa. Bortsett från det nederländska upproret var dynastin faktiskt väldigt framgångsrik i att hålla samman monarkin. Vad var deras hemlighet? Vilken roll spelade själva familjestrukturen och dynamiken bland familjemedlemmarna i detta? Hur ska vi se på samspelet mellan dynastier och statsbildning? Dessa frågor är fortfarande ledande i min forskning.

Efter disputationen 2008 vid Amsterdams universitet, har jag arbetat på en rad olika lärosäten i Nederländerna, Tyskland och Sverige (Utrecht, Nijmegen, Leiden, Giessen, Lund) som lärare och forskare. 2018–2020 var jag del av RJ projektet ”Dynastipolitik omvärderad: dynastier och statsbildning i de habsburgska och oldenburgska monarkierna 1500-1700”, tillsammans med Harald Gustafsson (vid Lunds universitet), och 2021 anställdes jag som lektor vid Södertörns högskola. Under alla år har jag undervisat om tidigmodern historia, världshistoria, diplomati, adeln och statsbildning mm, medan jag har också blivit aktiv som redaktör för olika tidskrifter och bokserier (The Court Historian, Scandia, Virtus).

Än så länge har min peregrinatio academia varit givande och spännande, och jag är glad över att ha fått träffa så många trevliga kollegor och nya vänner på vägen. Jag tar med mig mina erfarenheter och kontakter till Lunds universitet, som förhoppningsvis blir slutstationen för resan!”

Mycket välkommen (tillbaka) till Lund, Liesbeth!

januari 16, 2022