Ny professor i digitala kulturer: Pelle Snickars

Pelle Snickars påbörjar sin anställning som professor i digitala kulturer i maj. Snickars är digital humanist och medievetare. Han har bedrivit forskning kring både äldre och nya medier, bland annat med fokus på olika former av digitalt kulturarv. Han har publicerat böcker om YouTube, om iPhone och Spotify liksom nyligen om kulturarvets mediehistoria. En ny samskriven bok, A History of the Media. From Big Bang to Big Data kommer på McGill-Queen’s University Press till hösten. Snickars leder för närvarande VR-projektet Välfärdsstaten analyserad. Textanalys och modellering av svensk politik, media och kultur, 1945-1989 som ägnar sig åt storskalig textanalys av tre centrala sfärer – politik, medier och kultur – i det svenska välfärdssamhällets framväxt. I ett nytt RJ-projekt, Moderna tider 1936 – framgent i samarbete med Humanistlaboratoriet – kommer Snickars och kollegor att undersöka vad samtida algoritmer för mönsterigenkänning ser och hör när de appliceras på mediehistoriskt källmaterial. All historieskrivning kräver tolkningsarbete – men vilka algoritmiska uttolkningar av det förflutna åstadkommer mjukvara?

Mer intresserad av Pelle Snickars? – läs hans blogg som nyligen firade 12-årsjubileum! http://pellesnickars.se/

HT-fakulteterna önskar Pelle Snickars mycket välkommen till Lund och noterar att vi i och med detta också tillsatt den första professorn inom ämnet.

januari 16, 2022