Vi är glada att kunna meddela att Karen Louise Grova Søilen tillträder anställning som biträdande universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap. Karen presenterar sig så här:
Jeg er ph.d. i Informationsstudier fra Københavns Universitet med afhandlingen Atmospheres of Surveillance (2021). I mit ph.d.-projekt undersøgte jeg hvordan samtidskunsten kan åbne op for forståelsen af sanselige og følelsesmæssige erfaringer i samtidens overvågningskultur. Min forskning beskæftiger sig med digital kultur, kulturelle og æstetiske perspektiver på overvågning, kulturteori, atmosfærestudier samt eksperimentelle og non-repræsentationelle metoder. Jeg har publiceret i Surveillance & Society, MAST: The Journal of Media Art Study and Theory, og NTIK: Nordic Journal of Information Science and Cultural Mediation og modtog i 2021 Surveillance Studies Network’s 2020 Early Career Researcher Award.
Jeg har en særlig forskningsinteresse i at undersøge hvordan magt og kontrol finder nye former med ny teknologi, og fremadrettet vil jeg blandt andet forske i smarte teknologier i hjemmet og hvordan teknologiernes affordances påvirker forholdet mellem mennesker, hjem og kontrol. Jeg kommer fra en stilling som studielektor og uddannelsesleder ved Institut for Kunst-og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, og glæder mig rigtig meget til at starte i Lund i august.
Bästa hälsningar,
Johannes
Universitetslektor i etnologi – Katarzyna Herd
Vi är glada att kunna meddela att Katarzyna Herd anställts som universitetslektor i etnologi. Katarzyna presenterar sig så här:
I received the first MA degree in English Literature and Culture in 2008 from Jyväskylä University, Finland. After various jobs in education I graduated with the second MA in Applied Cultural Analysis in 2013 from Lund University. I started my PhD position in Ethnology in 2014 in Lund. My dissertation has the title “We can make new history here”. Rituals of producing history in Swedish football clubs and it was completed in 2018.
Research-wise, I have engaged with the field of football from various theoretical and cultural perspectives, for example narrative theory, theory of magic, emotionality, and the gift theory. I have continued working with football and spreading to other areas. I have driven projects about Swedish-speaking clubs in Finland, the system of transferring players, public perceptions of meeting with the police, and bad atmosphere at work.
The intersection of popular culture, sense-making and creative expressions drives my research interests. As several new projects are in the pipeline, I look forward to develop ideas and engage in teaching opportunities at Lund University.
Trevlig sommar!
Johannes
Professor, lektor eller postdoktor vid Lunds universitets humanistiska och teologiska fakulteter? Tolv lediga anställningar
HT-fakulteterna anställer nästa generations lärare i humaniora och teologi. En del av utlysningarna nedan finns redan publicerade under Lediga anställningar vid Lunds universitet, och några kommer att publiceras i början av juli. Det handlar om anställningar som professor (3 st), universitetslektor (3 st), biträdande universitetslektor (1 st) och postdoktor (5 st). Vi hoppas på många bra ansökningar och gärna hjälp med att sprida information om utlysningarna i viktiga nätverk:
Centrum för teologi och religionsvetenskap: Professor i praktisk teologi, Biträdande universitetslektor i islamologi, Postdoktor i bibelreception
Filosofiska institutionen: Professor i praktisk filosofi, Universitetslektor i praktisk filosofi, Universitetslektor i teoretisk filosofi (50%)
Historiska institutionen: Postdoktor i mänskliga rättigheter med inriktning mot vatten och hållbar utveckling
Institutionen för kulturvetenskaper: Postdoktor i digitala kulturer med inriktning mot digital historia, Postdoktor i digitala kulturer
Språk- och litteraturcentrum: Professor i litteraturvetenskap med inriktning mot didaktik, Universitetslektor i litteraturvetenskap, Postdoktor i filmvetenskap,
Läs mer nu eller inom kort på: www.lu.se/vacancies
Trevlig Midsommar!
Johannes
Ytterligare utlysning projektmedel för utveckling av undervisning och pedagogik 2023
Hej,
Ytterligare en utlysning som vi kommer att gå ut med inom kort (dock inte med lika snar deadline som den förra här i bloggen):
Humanistiska och teologiska fakulteterna utlyste inför 2023 medel för utveckling av undervisning och pedagogik på aktuella kurser och program och sju projekt tilldelades medel. Härmed görs ytterligare en utlysning av de medel som återstår av de som avsatts för året. Beslut om tilldelning fattas i oktober 2023 och då överförs beviljade medel i sin helhet till respektive institution. Projekten ska genomföras från det att beslut fattats och fram till senast 31 december 2024. Senast 28 februari 2025 redovisas resultaten till grundutbildningsnämnden. Syftet med utlysningen är att lyfta fram lärarskapets betydelse och stödja utvecklingsprojekt för att skapa långsiktigt hållbar pedagogisk verksamhet av hög kvalitet.
Medel för pedagogiska projekt
Humanistiska och teologiska fakulteterna har sedan 2020 utlyst medel för pedagogiska projekt inom vilka lärare kan utveckla undervisning och pedagogik på aktuella kurser och program.
I den aktuella ansökningsomgången finns två inriktningar, men medel kan även sökas för pedagogiska projekt med andra syften. Den ena inriktningen gäller projekt med fokus på utveckling av nya undervisnings- och examinationsformer mot bakgrund av utmaningar kopplade till AI-verktyg. Kursansvariga och examinatorer kan söka medel för att lägga om undervisning och utveckla examinationsformer som testar studenterna mot lärandemålen på sätt som inte går att ersätta med ett AI-verktyg. Alternativt kan medel sökas för att arbeta in AI som ett pedagogiskt verktyg i undervisning och examination.
Den andra inriktningen gäller projekt med fokus på utveckling av ett integrerat samarbete med biblioteket och bibliotekspedagogerna. I samband med 2021 års kvalitetsdialoger framkom att flera institutioner/ämnen såg fördelar i ett mer ämnesintegrerat samarbete med biblioteket, men få hade tid att utveckla sin undervisning eller sina kurser i denna riktning. Medel kan sökas för kursutveckling eller utveckling av moment inom ramen för utbildning där lärare och bibliotekspedagog samarbetar på ett integrerat och systematiskt sätt.
Projekt som bidrar till goda praktiker som är relevanta och kan spridas till övriga delar av fakulteterna kommer att prioriteras. Medlen är avsedda för utvecklingsarbete som drivs av enskilda lärare eller lärargrupper för att frigöra lärare från undervisning för att koncentrerat och under en längre period kunna ägna sig åt projektarbetet. Projekten ska syfta till att bygga kompetens och erfarenhet i verksamheten, och därför ska huvudsökande i projekten vara tillsvidareanställd lärare, men icke tillsvidareanställd personal kan också ingå i projektet.
Medel kan ges för ett sammanlagt arbete om högst 120 timmar per deltagande lärare, och det högsta beloppet för ett enskilt projekt är 300 tkr. På den frigjorda tiden ska vikarier/ersättare anlitas eller anställningar utökas. Medel kan inte användas till att täcka ordinarie kostnader. Projektdeltagarna uppmuntras att sprida resultaten i adekvata sammanhang (t ex vid en högskolepedagogisk konferens). Dessutom ska projektet leverera en kort lättillgänglig text som sammanfattar projektet och som kan publiceras på hemsidor för pedagogisk inspiration (t ex www.education.lu.se eller UHR:s resursbank för högskolepedagogisk utveckling).
Ansökan om medel för ett pedagogiskt projekt kommer att bedömas utifrån följande kriterier, kriterierna 1¬–2 måste uppfyllas och projekt som uppfyller kriterierna 3-4 prioriteras framför ansökningar som inte uppfyller dessa:
1. Projektet är pedagogiskt nytänkande i förhållande till den egna miljön.
2. Projektet har relevans för andra undervisningsmiljöer inom HT-fakulteterna.
3. Projektet är utvecklande vad det gäller nya undervisnings- och examinationsformer mot bakgrund av utmaningar kopplade till AI-verktyg.
4. Projektet är utvecklande vad det gäller att skapa ett integrerat samarbete med biblioteket och bibliotekspedagogerna.
Medel för pedagogiskt mentorskap
Doktorander undervisar i en stor del av fakulteternas ämnen och ofta påbörjar de sin undervisning tidigt under sin doktorandutbildning och ibland innan de hunnit läsa de högskolepedagogiska kurserna som ingår i deras utbildning. Även nya lärare med begränsad erfarenhet kan behöva stöd under den första tiden i karriären. Därför utlyses medel för pedagogiskt mentorskap som ger en erfaren lärare möjlighet att handleda och stödja doktorander, eller lärare med begränsad erfarenhet, i pedagogiska frågor. Mentorskap kan ges till en lärare som är bemannad på en kurs, och som låter en doktorand eller ny lärare ta över undervisningen medan mentorn handleder doktoranden/den nya läraren. Medlen används till den extra lönekostnad som tillkommer, utöver det som redan var bemannat, eftersom två personer engageras i samma kurs (en som undervisande lärare och en som mentor för läraren).
Genom att bidra till en doktorands eller mer oerfaren kollegas lärargärning, utvecklar mentorn sina egna kunskaper, förmågor och förhållningssätt. Det pedagogiska mentorskapet kan även bidra till utvecklingen av den egna utbildningsmiljön samt ha betydelse vid meritering. För den som är mentor ger det en möjlighet till utveckling av sin roll som lärare inom akademin.
Medel kan ges för ett sammanlagt arbete om högst 120 timmar för mentorskapet. Mentorn och doktoranden ska båda stå bakom ansökan och den ska tas fram i samråd med bemanningsansvarig vid institutionen.
Förutom allmän information enligt instruktioner nedan, behöver ansökan om medel för pedagogiskt mentorskap innehålla följande:
1. En plan för genomförande av mentorskapet med specifikation av planerade mentorskapsträffar, eventuell gemensam kursplanering och eventuell samundervisning
2. En uppskattning av mentorns tid med specifikation av hur tiden kommer att användas. Notera att mentorn behöver tid till att skriva en redogörelse av lärdomar av mentorskapet.
En redogörelse av pedagogiska lärdomar av mentorskapet skickas in tillsammans med övrig redovisning av hur medlen har använts senast den 28 februari 2025.
Ansökan ska innehålla
– Projekttitel.
– Deltagare och ämnestillhörighet.
– En projektbeskrivning omfattande cirka 1 sida som förhåller sig till de aktuella kriterierna.
– Tidsplan och arbetsfördelning inom projektet.
– Budget med angivande av antal lärartimmar och kostnad per timme och person och ev. övriga kostnader. Observera att medlen endast täcker direkta lönekostnader, ingen OH-beräkning i budgeten. I budgeten ska också anges hur de tilldelade medlen ska användas och hur projektdeltagarnas tid ska ersättas genom vikarier eller utökade tjänster.
– En plan över projektets utfall, i exempelvis kurs- och pedagogisk utveckling, publiceringar, workshoppar, konferenspresentationer etc.
– Undertecknande av studierektor som ansvarar för personalplaneringen och prefekten/sektionsföreståndaren som har budgetansvar.
– Ansökan om pedagogiskt mentorskap ska även innehålla en plan för genomförande av mentorskapet och en uppskattning av hur mentorns tid kommer att användas (se ovan).
Ansökningarna ska vara fakultetssekreterare Manuela Rossing tillhanda senast den 25 september per mail manuela.rossing@kansliht.lu.se. Beslut om tilldelning fattas av Dekanus efter beredning i grundutbildningsnämnden den 10 oktober.
Bästa hälsningar,
Johannes
Utlysning av medel för att stärka internationellt genomslag för humanistisk och teologisk forskning med inriktning mot forskning om kommunikation
Hej, det går mot sommar och vi är angelägna att nå ut med den här utlysningen innan LUX, SOL, MNO-huset och alla andra hus där HT-forskare är verksamma töms och vi blir svårare att nå. Det kommer en officiell version av den här utlysningen via de vanliga kanalerna inom kort – och skulle versionerna skilja sig åt är det den senare som gäller. Det allra mesta kommer dock att vara sig likt. Det handlar om en utlysning av medel för att stärka internationellt genomslag för humanistisk och teologisk forskning med inriktning mot forskning om kommunikation 2023
Bakgrund
HT-fakulteternas forskare studerar i hög utsträckning kommunikation i dess olika former och inom dess olika områden: analog och digital, visuell och språklig, litterär, vetenskaplig, politisk med mera. Kommunikation studeras också som fenomen, dess betydelser i olika sammanhang, dess mekanismer, effekter och orsaker, hur kommunikationen förändras över tid, vilka former den tar. Men också till exempel hur kommunikation försvåras i olika kontexter eller hur den kan förbättras och förfinas. Vi har professionsutbildningar med mycket tydlig kommunikativ kärna – vi utbildar journalister, författare, översättare, präster, bibliotekarier och lärare. Men det uppenbara och starka kan också behöva synliggöras – och samarbeten mellan våra ämnen som vi vill utveckla ytterligare kan behöva stimuleras för att nå ännu längre och få ett starkare internationellt genomslag.
Lunds universitet kommer med början 2023 att fördela ränteintäkter till fakulteterna med uttalat syfte att stärka det internationella genomslaget, och utlysningen finansieras genom dessa medel. HT har beslutat att avsätta 2 mnkr under 2023 till utarbetandet av projektförslag som har som syfte att stärka det internationella genomslaget för humanistisk och teologisk forskning med en tydligt framskriven kommunikationsinriktning.
Projekten ska:
• Leda till minst en ansökan om internationella medel under 2023 eller 2024 inom t ex Horizon Europe, Marie Skłodowska-Curie Actions, ERC eller HERA-utlysningar (t ex ”Crisis – Perspectives from the Humanities”)
• Involvera forskare från minst två institutioner vid HT
• Resultera i en presentationstext under den kommande rubriken Kommunikation@HT på våra hemsidor
• Leverera konkreta förslag på relevans för utbildning och samverkan (kompletta miljöer)
Avsikten är inte att begränsa forskningssamarbeten om kommunikation till HT-fakulteterna. Tvärtom är målsättningen att dessa projekt ska kunna utgöra grund för framtida profilområden och/eller koppla till de profilområden som LU redan beslutat om och andra forskningsnätverk inom och utom Sverige. Däremot kommer inte finansiering utgå för forskare med annan placering än vid HT-fakulteterna.
Instruktioner för ansökan
Ansökan ska bestå av ett försättsblad med projekttitel och information om projektgruppen (max 1 sida), en projektansökan med nedanstående rekommenderade innehåll (max 3 sidor) samt budget (max 1 sida). Sökta medel får ej överstiga 500 tkr. Medlen ska endast täcka direkta kostnader dvs ej OH och institutionerna förväntas ta in ersättare/vikarier i de fall där lärarpersonal beviljas medel. Prefekt eller motsv ska godkänna ansökan.
Ansökan bör innehålla:
+ Projektets titel och PI från resp. deltagande institution (försättsblad).
+ Kort beskrivning av den tänkta projektgruppen, med länkar till relevanta lucris-sidor (ansökningarna bedöms av två i förhållande till HT-fakulteterna externa bedömare, varav en från annat svenskt lärosäte, och man kan inte utgå från att de har fullständig kännedom om deltagarnas publikationer, pågående projekt mm; denna beskrivning får också placeras på försättsbladet).
+ en redogörelse för den planerade projektansökan om internationella medel, inkl finansiär och utlysning den skickas till.
+ en redogörelse för vad projektgruppen tillsammans kan uppnå som inte redan görs vid HT-fakulteterna och Lunds universitet idag, med fokus på befintlig nivå och gruppens potential att bidra till en utveckling av den vetenskapliga kvaliteten inom fältet för det föreslagna projektet i ett internationellt perspektiv
+ en kort redogörelse för hur detta projekt kopplar till ett befintligt profilområde vid LU eller ett nytt profilområde inom LU på temat kommunikation (t ex tillsammans med EHL, S med flera fakulteter) och/eller andra forskningsnätverk under utveckling inom och utom Sverige. Fokus för denna redogörelse bör ligga på projektgruppens och projektets bidrag till profilområdet/forskningsnätverket.
+ en kort redogörelse för planerad relevant samverkan med omgivande samhälle
+ en kort redogörelse för planerad sammanflätning mellan den planerade (långsiktiga) forskning – där projektet utgör en del – och utbildning vid Lunds universitet i allmänhet och HT-fakulteternas kommunikationsinriktade utbildningar i synnerhet.
Hanteringsordning
Utlysningen annonseras 16 juni. Sista dag för ansökan är 24 augusti, kl 13.00. Fullständig ansökan ska senast då insändas elektroniskt till martin.degrell@kansliht.lu.se. Beslut om tilldelning av medel fattas av AU 13 september efter beredning av två externa sakkunniga. Vid bedömningen av ansökningar kommer såväl projektets samstämmighet med utlysningens syfte som forskningens förväntade vetenskapliga kvalitet i relation till den internationella forskningsfronten att bedömas. Bedömningsgrunder är därför
* det föreslagna projektets förväntade konsekvenser i förhållande till nuläget på den kommunikationsinriktade HT-forskningens internationella synlighet, på kort och lång sikt.
* i vilken utsträckning det föreslagna projektet kan bidra till att stärka långsiktiga samarbeten mellan institutioner och fakulteter vid Lunds universitet (och mellan lärosäten) när det gäller forskning, utbildning och samverkan inom den föreslagna delen av kommunikationsområdet och
* sedvanliga kriterier som vetenskaplig kvalitet och genomförbarhet.
Uppföljning
Respektive projekt ska skicka in kopia på internationella forskningsansökningar till HT:s forskningsnämnd som i sin tur lämnar en samlad återrapportering till AU. Projekten ska också tillse att en presentationstext för publicering på webben om resultaten av satsningen tas fram senast juni 2024.
Välkommen som postdoktor, Ellen Suneson
I samband med VR:s internationella postdoktorsbeslut är vi glada att kunna meddela att Ellen Suneson anställs vid HT-fakulteterna. Ellen presenterar sig så här:
”My three-year long postdoc project To show but not tell: on themes of passivity, submission, and internalization in 1970s Nordic feminist art explores a number of artworks and performances produced in Denmark and Sweden during the late 1960s and 1970s. The project is based on themes developed in my doctoral thesis Portraying unease: the art and politics of uncomfortable attachments (2022). The importance of my postdoc project lies in constructing a new theoretical and methodological framework for analysing visual representations of the experience of subordination. This framework, in turn, proposes both new interpretations of already recognized feminist artworks produced by artists based in the Nordic countries during the 1960s and 1970s as well as suggests the artistic importance of a number of previously largely overlooked artworks and performances from the time. During the first two years of the project I will be based at the Department for Art and Cultural Studies at Copenhagen university. The last year will be spent at the Department for Art and Cultural Sciences at Lund University.”
Välkommen till HT, Ellen!
Johannes
Professor i utbildningsvetenskap – Mona Holmqvist
Vi är glada att kunna meddela att rektor fattat beslut om att anställa Mona Holmqvist som professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot forskning om skola och lärarprofession vid Institutionen för utbildningsvetenskap. Mona presenterar sig så här:
”Den 1 augusti 2023 tillträder Mona Holmqvist sin anställning. Holmqvist disputerade vid Lunds universitet 1995, och utsågs till docent vid lärosätet 2006. Dock är det första gången hon är anställd vid Lunds universitet. Tidigare har Holmqvist tjänstgjort vid Göteborgs universitet, samt varit anställd som professor vid Malmö universitet och Högskolan Kristianstad. Hennes forskning har en tydlig förankring i skolans kontext, och hon har varit projektledare för flera externfinansierade forskningsprojekt. Dessa har ofta genomförts tillsammans med lärare och elever utifrån olika ämneskontexter och individuella förutsättningar för eleverna. Holmqvists forskning är främst inriktad mot teoriutveckling inom området lärande, med en fenomenografisk och variationsteoretisk ansats, samt lärande och inkludering vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom det specialpedagogiska fältet. Utöver detta har Holmqvist lång erfarenhet av att leda forskarskolor, och har handlett ett 20-tal doktorander. Senast var hon vetenskaplig ledare för forskarskolan i specialpedagogik för lärarutbildare, SET, finansierad av Vetenskapsrådet 2018-2022. För närvarande är hon forskningsledare för forskningsprojektet ”Global bearbetning som en indikator för barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass”, som finansieras av Vetenskapsrådet 2022-2025. I projektet används bland annat eye-tracking som metod att undersöka barns förmåga att uppfatta antal utan att räkna. Utöver det är Holmqvist utsedd av regeringen som ledamot i Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) insynsråd. Hon är även medlem i redaktionen för International Journal for Lesson and Learning Studies, och redaktionell konsult för Australasian Journal of Special and Inclusive Education. Utöver internationella publiceringar i vetenskapliga tidskrifter har Holmqvist varit redaktör för boken ”Teorier för undervisning och lärande” som utkom 2021. ”
Mycket välkommen till HT, Mona!
Johannes
Välkommen som postdoktor, Michael Neiss
Michael Neiss ansluter till HT i och med anslaget som VR internationell postdoktor. Michael presenterar sig så här:
”My profound interest in crafts has led me into an artefact-oriented line of research, including 3D laser scanning, database development and analytical drawing. Preliminary results are published continuously, and I participate in various research projects. In line with my general interests, my postdoc project deals with Viking Age jewellery, with a focus on production patterns and typology, as well as the cognitive and religious meaning of the ornament covering these items. Handicraft Archaeology based on Intelligent Technology (HAbIT) will be a joint-venture between Lund University in Sweden and Aarhus University in Denmark. The project aims to generate a novel and empirically grounded theory on the materiality of cultural transformation. During the course of the next three years, I intend to examine how the interplay of three factors – i.e. urbanisation, religious change and the serial production of pictorial art – made Viking Age Scandinavia a part of Western Christendom. My project title alludes both to ancient craft processes and to the digital solutions of our day and age that help us unveil them. More info: https://habit.neiss.se ”
Välkommen till Lund!
Johannes
Paul Linjamaa ny biträdande universitetslektor i religionshistoria
HT-fakulteterna är glada att meddela att Paul Linjamaa kommer att anställas som biträdande universitetslektor hos oss. Paul presenterar sig så här:
”Jag är religionshistoriker med fokus på antikens religiösa värld och dess receptionshistoria. Den senaste tiden har jag studerat manuskripten i Nag Hammadi-biblioteket, en samling gnostiska texter från 300-talet. Jag intresserar mig också för frågor som rör dynamiken mellan vad som uppfattas som kätteri kontra renlärighet såväl som bredare frågor om religionens plats i samhället. Jag undervisar på alla nivåer och utvecklar gärna egna kurser, nu senast en kurs om satanismens historiska utveckling (tillsammans med Johan Nilsson VT23) och den kommande forskarutbildningskursen ”Religionsbegreppets vetenskapshistoria” (VT24). Jag ser fram emot att kunna bidra till det stimulerande arbetet som sker på CTR!”
Bästa hälsningar,
Johannes
Ellen Suneson och Michael Neiss beviljades VR internationell postdok
När bidragsbesluten från VR angående vårens Internationell postdok inom humaniora och samhällsvetenskap, inklusive utbildningsvetenskap publicerades i veckan stod det klart att HT-forskare fick två av anslagen:
Michael Neiss: Hantverksarkeologi baserat på intelligent teknologi (habit)
Ellen Suneson: Visa men inte berätta: passivitet, underkastelse och internalisering i Nordisk feministisk konst under 1970-talet
Stort grattis!
Johannes
Kommentarer