Arts and Humanities vid LU klättrar i QS världsrankning

Rankningsvågen avklingar inte, och nu var det dags för QS ”World University Rankings by Subject 2024”. Den tar sig an vetenskapsområden som Arts and Humanities, Engineering and Technology, Life Science and Medicine, Natural Sciences och Social Sciences and Management.

HT-fakulteterna hamnar huvudsakligen inom Arts and Humanities, och därför kan det vara trevligt att veta att LU klättrar lite drygt tio placeringar på den listan jämfört med förra året.

Den uppgången avviker från bilden vid de andra svenska lärosätena generellt och också för LU inom de andra vetenskapsområdena. Sånt där går upp och ner mellan åren, men varför inte ta chansen att glädja sig åt detta en stund. Det kan ha att göra med betydligt viktigare underliggande saker (låt oss hoppas det) som kopplar till det vi gör och lyckas med. Ingenting tyder på att vi tappar i internationellt genomslag, tvärtom!

april 12, 2024