Lunds universitets engagemang i The Conversation (https://theconversation.com/uk) firar två år. Vi på HT gjorde en drive i början för att få våra lärare att skriva artiklar. Hur har det gått? Jo, LU har bidragit med 77 artiklar som lästs 1,6 miljoner gånger. Grundarna Cambridge och Oxford har 259 resp 185 artiklar under samma period. Det är ett smått fantastiskt facit. Och HT? Känns namn som Moa Petersén, Jan Apel och Ellen Turner igen? De är alla tre på LU:s Top 7 lista över mest lästa artiklar.
Jag måste också nämna att jag var en stund på en workshop som LINXS (http://www.linxs.lu.se/news/) anordnade på LUX om möjligheterna för bland annat arkeologer att utnyttja anläggningarna på MAX IV. Man behövde inte sitta där länge för att förstå att potentialen är stor. Detsamma gäller antagligen för flera andra humanistiska vetenskaper. Det är väldigt roligt att Björn Nilsson och hans kolleger håller sig framme i dessa sammanhang.
HT tillhör de stora utbildningsanordnarna vid Lunds universitet. S och LTH har flest studenter, men sedan kommer HT. De senaste två åren har vi inte riktigt nått upp till vårt utbildningsuppdrag. De flesta HT-institutionerna klarar sig bra, men ett par har dessvärre tappat studenter. Vi förklarar nedgången i termer av konjunktur och demografi. De kan dock inte förklara varför vissa fakulteter och institutioner klarar sig bättre än andra.
En kompletterande förklaring är, tror jag, att HT relativt sett har färre förstahandssökande än andra fakulteter. När arbetsmarknaden är god och årskullarna små sjunker antalet sökande vid i princip alla fakulteter, och eftersom fler kommer in på sina förstahandsval slår det speciellt hårt mot utbildningar som de sökande valt i andra eller tredje hand.
Man kan välja att acceptera att våra utbildningar kommer som nummer två – i första hand läkare, i andra hand lingvist – men då måste man också acceptera att HT blir något av ett dragspel, med gott om studenter i lågkonjunktur och färre i högkonjunktur. Man kan acceptera det och arbeta, som vi gör idag, med att försöka anpassa vårt utbildningsutbud så att vi bättre parerar sådana svängningar (genom att fördela ytterligare studieplatser till de institutioner som klarar sitt uppdrag och minska uppdraget till dem som har problem).
Det är ändå intressant att ställa frågan om HT:s utbildningar skulle kunna bli mindre konjunkturkänsliga – om vi skulle kunna öka andelen förstahandssökande. Är det möjligt, och vad skulle det kräva?
Här finns naturligtvis några välkända parametrar (hur viktiga de är vet vi inte): 1) Prislapparna: med en bättre HSTJ-prislapp skulle våra utbildningar tveklöst kunna göras mer attraktiva. Tänk om vi hade samma förutsättningar som New College of the Humanities i London (https://www.nchlondon.ac.uk); 2) Fler program, färre fristående kurser. Men 1) är inte en parameter vi själva kontrollerar. Till dess att staten inser att humanistisk och teologisk utbildning kräver ytterligare resurser kan vi inte göra mer än att påtala det. Och 2) är ideologiskt känslig. Men finns det variabler 3, 4 och 5? Ja, kanske är 3) marknadsföring; EHL och någon av våra institutioner har börjat marknadsföra sig med hjälp av rankningslistor, för att på det sättet visa utbildningarnas kvalitet för presumtiva studenter. Och de flesta av oss tänker att det i mycket är en fråga att visa 4) utbildningarnas användbarhet, t ex genom att bekämpa oriktiga bilder av att humaniorastudier inte leder till framgång i yrkeslivet (se t ex HUMTANKs, http://humtank.se, oförtröttliga och viktiga arbete).
Det är också möjligt att ändra utbildningarna själva. Vi skulle till exempel kunna satsa på att bygga en eller ett par spetsutbildningar. Vi har ingen läkarutbildning, men vi skulle kanske kunna ha något annat, lika attraktivt? Det hade kunnat påverka synen på studier i humaniora och teologi i stort. På senare tid har personer som Anna Victoria Hallberg argumenterat för att humaniora just behöver riktiga spetsprogram för att öka intresset för och statusen hos humaniora. Att fundera över detta som en ytterligare parameter 5) vore intressant. Det vore i likhet med 3) och 4) en parameter som vi själva skulle kunna påverka. Att fundera över vad som skulle krävas för att ändra antalet förstahandsväljare med hjälp av den kunde vara ett ämne för en diskussion, som vi skulle kunna föra under våren. Det behöver ju inte betyda att man också bestämmer sig för att försöka. Planen är att kunna bjuda in till ett seminarium på temat, med Anna Victoria och vår prorektor som inledare.
Trevlig helg,
Johannes
Kommentarer