Är universitetet öppet eller stängt?

En av de visuellt tristaste bilder av universitetet jag varseblivit på länge fick jag när jag gick in på UB i veckan. Det är ju inte bara enligt många Sveriges vackraste byggnad utan, åtminstone för oss som läst i Lund, själva symbolen för vårt universitet (förlåt Kungshuset och Universitetshuset men sedan ni stängde ner verksamheten har det vilat något musealt och förbleknat över hela Lundagård). Det ska genast sägas till UB:s försvar att det var öppet – man kunde både hämta och lämna böcker. Men alla vidare öppningar in i det väldiga huset var blockerade. Rödvita plastband och kättingar spärrade effektivt vägen in till böcker och studieplatser. Vi kan alla räkna ut vad det berodde på: Corona.

Men är det man ser på UB den rätta bilden av universitetets hantering av coronakrisen? Svarar det mot vilka vi vill vara? Jag är inte så säker på det. Det betyder inte att UB:s beslut är fel. Det kanske tvärtom är det absolut bästa och mest ansvarsfulla att göra i den här situationen. Men universitetet talar med två tungor. Det säger sig vara öppet (om också på distans när det gäller undervisning och examination). Men för dem som behöver en studieplats eller leta i bokhyllorna blir det alltmer stängt.

HT-fakulteterna håller fortfarande kvar vid ambitionen att vara ett öppet universitet, men vi har inte kapacitet att ta emot alla dem vars studieplatser spärrats av. Igår skickade vi ut följande brev till våra studenter:

”HT-fakulteternas målsättning är att tillhandahålla en så öppen studie- och biblioteksmiljö som möjligt under coronaepidemin, samtidigt som vi tar vårt ansvar för att minska smittspridningen. För att vi fortsatt ska kunna hålla våra lokaler öppna har vi vidtagit följande åtgärder:

• Information: anslag om att man ska hålla avstånd och stanna hemma vid minsta sjukdomssymptom finns uppsatta på ett flertal ställen i lokalerna
  • Foajéerna: I café-delen på LUX och vid studieplatserna i foajéerna på SOL och LUX minskas antalet bord och stolar och antalet personer per bord begränsas till mellan en och tre personer, beroende på bordens storlek
  • Grupprummen: Antalet platser begränsas till en person i bibliotekens grupprum och två i de allmänna (de allmänna grupprummen är betydligt större)
  • Biblioteket: Antalet läs- och datorarbetsplatser på biblioteken begränsas. Låntagare hänvisas i första hand till att använda sig av inkasten för att lämna tillbaka böcker samt att använda utlåningsapparaterna. Stöd av bibliotekarier till användare sker främst via digitala kanaler
  • Studentpentryn: Antalet stolar/sittplatser begränsas i våra studentpentryn
  • Receptioner och lånediskar: Plexiglas vid receptioner och lånediskar kommer att installeras inom kort
  • Öppettider – från kl 14.00 valborgsmässoafton till och med 3 maj är husen stängda för allmänhet och HT-studenter och studenter vid Institutionen för kommunikation och medier
  • För att vi även i fortsättning ska kunna hålla öppet är det viktigaste att vi inte kommer till lokalerna om vi har coronarelaterade symtom och att alla hjälps åt att hålla avstånd. Flytta inte ihop stolar eller bord.”

Vi hoppas att med hjälp av dessa åtgärder kunna kombinera vad universitet vill vara och vad det för smittspridningens skull måste vara under återstoden av terminen. Alternativet är kättingarna, det endast i virtuell mening öppna universitetet.

Johannes Persson

april 29, 2020