Nytt årtionde: nya möjligheter och utmaningar

Välkomna till HT-fakulteterna och ett nytt decennium! På fakultetsledningens bord den närmaste tiden ligger professorsprogrammet. Samtliga institutioner har inkommit med yttranden som vi kommer att diskutera i uppföljningsdialogerna i början på februari. Som helhet ser det hoppfullt ut inför den kommande beredningen, även om de ekonomiska förutsättningarna och förhållandet mellan basprofessurer och rörliga professurer i en del fall kommer att behöva diskuteras med institutionerna för att försäkra oss om hållbarhet i personalstyrkan och att vi får tillräcklig flexibilitet att anställa professorer där behoven finns. Vi kommer också under tidig vår att diskutera de ytterligare möjligheter som de förväntat ekonomiskt starka åren 2019-2021 för med sig, framförallt på forskningssidan. På utbildningssidan har vi bland annat fått igång arbetet i den grupp som ska undersöka möjligheten att utveckla/profilera några av våra kurser – det som vi tidigare talat om i termer av spetsutbildningar. Ulrika Holgersson är sammankallande i den gruppen.

Så ser vi fram emot invigningen av Humaniora 2020 den 3 februari klockan 12-13 i LUX. Det program som hittills färdigställts (och snart finns tillgängligt på https://www.ht.lu.se/samverkan/humaniora-2020/) garanterar redan att humanioraåret kommer att kunna hjälpa till att visa upp många goda exempel på det vi gör. Och det är kanske ett av de behov som humaniora har i högre utsträckning än andra. Det är svårt att tänka sig riktigt värdefull humanistisk forskning som inte når ut (medan man lättare kan tänka sig matematisk kunskap som inte gör det, åtminstone inte på samma sätt). Vi glädjer oss också åt det positiva bemötande vi erfarit från flera Lundabaserade samfund och sällskap – förutom Vetenskapssocieteten, som ju har ett tydligt spår under Humaniora 2020-paraplyet. Humanioraåret kommer kanske också att kunna bli en katalysator för varaktig samverkan mellan oss. Till exempel avslutar vi invigningsdagen med en föreläsning på kvällen i LUHS regi.

Lunds universitet ingår i en världsvid universitetsgemenskap. Några av de grundläggande värden ett universitet som vårt behöver värna för att fungera väl under ibland drastiskt föränderliga förhållanden är beprövade och väl kända. LU:s strategiska plan lyfter fram några. De har att göra med autonomi, utbildningens och forskningens frihet, integritet och kvalitet. Överenskommelser och dokument som Magna Charta Universitatum (som är under revidering) och Den europeiska kodexen för forskningens integritet (nyligen reviderad) innehåller fler värderingar och förhållanden som anses behöva vara realiserade inom universiteten: tillförlitlighet, ärlighet, respekt, ansvarighet, att våra studenter ska åtnjuta de villkor som krävs för att de ska kunna ta del av den universitetskultur och få den utbildning som de eftersträvar, och så vidare. Lunds universitet är också ett statligt universitet, och det har under 2017-2019 bland annat inbegripit att vi haft i uppdrag att utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetspolitiska målen, t.ex. i fråga om lika möjligheter till karriärvägar, könsbundna studieval och genomströmning. Allt det där är självklara utgångspunkter för de flesta av oss – även om konflikter mellan såväl värderingar som mål kan riskera att uppstå i enskilda ärenden och då framtvinga mer aktiv reflektion. De politiska partierna lyckas ibland inte heller hålla tillräckligt avstånd till vår kärnverksamhet, men vi får inte heller glömma att den verksamheten till stor del finansieras av skattebetalarna. Förhoppningsvis kommer det att räcka långt för HT också under 2020-talet att undvika politisering, att sluta upp bakom de grundläggande värderingar som de stora universiteten delar, och att ta fram, förmedla och tillgodogöra oss vetenskaplig kunskap, beprövad erfarenhet och konstnärlig forskning av hög kvalitet.

januari 9, 2020