Visa rutor

Utveckla humanistiska och teologiska innovationsidéer

Idag vill jag skicka vidare en Inbjudan:


Möjlighet att utveckla innovationsidéer
HT-fakulteterna uppmuntrar och stödjer utvecklingen av idéer som kan bli nya innovationer. Sök upp till 150 000 kr för att utveckla en idé på ett tidigt stadium!
Syftet med stödet är att stimulera utvecklingen av idéer som nyttiggör forskning med anknytning till fakultetens olika forskningsfält. Välkommen med din ansökan senast 31 mars!
Läs hela utlysningstexten på denna länk


För humanister och teologer kan det kännas ovant att tala i termer av innovationer. Men det är lätt att hitta exempel på HT-innovationer som kan bidra till lösningar på problem i dagens samhälle. Ett par av dem presenteras här: https://www.innovation.lu.se/en/HTinnovation/previous-innovation-projects-joint-faculties-humanities-and-theology


Frågor? Kontakta gärna innovationsutvecklare Sophie Hydén Picasso

Bästa hälsningar,

Johannes

februari 28, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vetenskapsrådet på fakultetsbesök på LUX nästa vecka

Vetenskapsrådets huvudsekreterare och koordinator för humaniora och samhällsvetenskap, Stefan Svallfors och Anders Sundin, kommer till Lunds universitet den 7 mars.

LUX aula är öppen för alla som är intresserade av nyheter vad gäller utlysningar och bidragsformer, och dessutom får vi information om den nya HS-ämnesöversikten.

Bästa hälsningar,
Johannes

februari 28, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Professor i språkdidaktik särskilt svenska: Katarina Lundin

Lunds universitet är glada att kunna meddela att Katarina Lundin anställs som professor. Katarina presenterar sig så här:

Den 1 februari 2023 tillträder Katarina Lundin sin anställning som professor i språkdidaktik med inriktning mot svenska vid Språk- och litteraturcentrum. Lundin är anställd vid Lunds universitet sedan 2013 och har under de senaste tre åren även varit gästforskare i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Vid Lunds universitet är Lundins forskning inriktad mot gymnasieelevers språk- och textutveckling samt mot grammatikdidaktik; vid Linnéuniversitetet forskar hon om språkets roll i idrottskontexter inom och utanför skolans värld, i såväl nationella som internationella forskningsprojekt. Hon har under flera år lett projektet Språk i idrottskontext – medel för makt, lärande, demokrati?, finansierat av Centrum för idrottsforskning, och varit projektledare för Skolverkets satsning på en parallell utveckling av ämnes- och språkkunskaper hos nyanlända elever. Hennes undervisning är i första hand förlagd till ämneslärarutbildningen i svenska vid Lunds universitet, och år 2022 fick hon Lunds studenters pedagogiska pris. Lundins senaste publikation inom det språk- och grammatikdidaktiska fältet, Skrivutveckling med grammatiska redskap – konkreta förslag till klassrumsarbete, kom ut den 26 januari 2023.

Bästa hälsningar,

Johannes

januari 26, 2023

Inlägget postades i

Senaste

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Universitetslektor i musikvetenskap: Anders Reuter

Vi är glada att kunna meddela att Anders Reuter anställts som universitetslektor i musikvetenskap. Anders presenterar sig så här:

”I received my MA in musicology from University of Copenhagen in 2008 and worked as a journalist and music producer before I enrolled as a PhD in 2017 (also at University of Copenhagen). The dissertation was entitled ‘Pop Processing: The Digitalization of Musical Time and Space’ (2021).

My research sits between popular music studies and digital culture studies. It is centered around popular music production’s shift to programming paradigms of electronic music including hip-hop, and how this is increasingly hosted by the interface-based, algorithmic and networked logic of contemporary computer culture. This furthermore raises more philosophical questions concerning the ontology of the musical work, compositional agency, expressivity and the novel ways music is listened to in streaming culture.

More specifically, my work has focused on musical form, rhythm, spatiality and (new) materiality in popular music. This will be continued with a focus on the algorithmic structures of signal processing, AI, network culture and cloud-based compositions. I am also working on a monograph on dynamic compression.

I look forward to employing my background as a musicologist in course topics stretching from the earliest forms of music to K-pop, just as I look forward to teaching digital culture studies.”

Välkommen till Lunds universitet, Anders!
Johannes

januari 12, 2023

Inlägget postades i

Senaste

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny gästprofessor: Joanna Michlic

Lunds universitet har anställt Joanna Michlic som gästprofessor i samtidshistoria med inriktning mot Förintelsestudier, med placering vid Historiska institutionen. Under 2023 och 2024 kommer Joanna att förstärka institutionens forskning. Joanna presenterar sig så här:

”Joanna Michlic’s research focuses on social and cultural history of East Central Europe, and the Holocaust and its memory in Europe. She is particularly interested in areas relating to childhood, gender, family, and individual and collective memories of traumatic and difficult pasts, such as the Holocaust.
Joanna has been researching and teaching on nationalism, antisemitism and the Holocaust for more than twenty years. Her first single-authored book, Poland’s Threatening Other: The Image of the Jew from 1880 to the Present (English edition 2006, Polish edition 2015) is a study of the history of anti-Jewish tropes in Poland from the rise of modern Polish ethno-nationalism in the late nineteenth century until the early 2000s. In this monograph, she researched emotional and symbolic aspects of modern Polish nationalism and their role in the formation of collective identity, as well as their role in anti-Jewish violence. She also examined attempts at the deconstruction of anti-Jewish tropes by the liberal political and cultural elites during the first decade and a half after the political transformation of 1989. The Polish translation of the book was one of the nominees to the prestigious Kazimierz Moczarski’s Award for the best history book in 2016. Because of its relevance and importance in the field of antisemitism and national mythologies, the book was published in Hebrew in 2021, with a new epilogue.
In her current research on antisemitism, Joanna is interested in how antisemitic tropes and discourses in different countries of post-communist Europe and beyond have been permeating the memorialization of the Holocaust and have produced their own prejudicial narratives against the Holocaust and its remembrance. In order to characterize these narratives, Joanna has developed the analytical concept, remembering to forget, next to two other concepts of remembering the Holocaust remembering to remember and remembering to benefit. This research is a direct continuation of a previous work with her colleague, John-Paul Himka of Alberta University, Canada, with whom she wrote, the collection of essays, Bringing the Dark to Light: The Memory of the Holocaust in Post-communist Europe, (July, NUP, 2013). The book captures the diverse and dynamic ways in which the Holocaust has been remembered and interpreted in all the post-communist countries from 1989 to 2010, and investigates how the difficult past impacts the present, and how the present shapes the representations of that past in the sphere of political discourse, historiography, education and cultural representations.
Joanna has also been researching for the last twelve years the history of Jewish childhood during and in the aftermath of the Holocaust. She belongs to a group of scholars who have contributed to the recognition of the individual agency of children and insisted on defining children as important historical co-creators of everyday life. Her research on Jewish child survivors demonstrates the importance of early postwar testimonies in the reconstruction of the world of being, feeling and thinking of young survivors: that the early postwar testimonies are unsurpassed in terms of specificity of raw memories of childhood under genocidal conditions. In her most recent publication in Polish, Piętno Zagłady: Wojenna i powojenna historia oraz pamięć żydowskich dzieci ocalałych w Polsce (Collection of essays on Jewish childhood during and in the aftermath of the Holocaust, Warsaw, Jewish Historical Institute, 2020), she examines how the children’s early postwar testimonies written “nearby and from the bottom” complicate standard histories of rescue and survival in the history of the Holocaust. She draws a comprehensive chart of rescuers of children ranging from individuals totally devoted to the young Jewish fugitives to individuals whom she defines as rescuer-abusers and rescuer-perpetrators.
In addition, Joanna maps out strategies of self-help among older Jewish children during the Holocaust and urges other scholars to conduct a deeper analysis of this neglected subject. In her forthcoming publication of essays on Jewish childhood in Poland to be published in English and German, she also examines the experiences of children who were offspring of ethnically mixed Jewish and non-Jewish Polish couples during and in the aftermath of the Holocaust. She further examines the post-1945 representations of child survivors in public discourse showing how the narratives of renewal and sentimentalization are persistent in the ways in which the child survivors have been portrayed.
Her research on Jewish child survivors is connected to her current research on the history and memories of rescuers of Jews in Poland, More Than The Milk of Human Kindness: Jewish Survivors and Their Polish Rescuers Recount Their Tales, 1944-1949. The main aim of this project is to chart a first map of the raw memories of rescue as articulated by Polish Jewish survivors and their (ethnic/Catholic) Polish rescuers in the early post-war period, 1944-1949. The major claim to originality of this work is the gendered and in-depth textual analysis of previously un-examined and un-published personal and official correspondence between the rescuers, Jewish survivors and their respective families. The project offers a fresh contribution to the study of different types of rescuers and ambivalence of goodness that speaks beyond the Polish society’s case in the Second World War and thus could foster further comparative research on the postwar representations of rescue of Jews across Nazi-occupied Europe. It has been supported by Gerda Henkel Foundation.
Joanna’s research on children and rescuers of Jews shows the importance of the individual and day-to-day personal experience in the historical reconstruction of a social history of the Holocaust and its aftermath, and other genocides.”

Bästa hälsningar,

Johannes


december 19, 2022

Inlägget postades i

Senaste

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

VR-forskarskola i tidiga språk och digital filologi

HT har via Uppsala universitet nåtts av den glada nyheten att ytterligare medel blivit tillgängliga och att därför forskarskolan i tidiga språk och digital filologi som UU, SU och LU ansökt om har beviljats. Det är utmärkta nyheter! Stort tack och grattis till er som varit med i arbetet med ansökan, från HT bland andra Mari Bacquin. Om jag inte är felunderrättad handlar det om tre doktorander för HT:s del.

Trevlig helg,

Johannes

december 16, 2022

Inlägget postades i

Senaste

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Kristiina Savin får Lunds studenters pedagogiska pris 2023

Kristiina Savin, forskare och lärare i främst idé- och lärdomshistoria och också modevetenskap får Lunds studenters pedagogiska pris 2023. Universitetet beslutar att dela ut Lunds studenters pedagogiska pris för utmärkta lärarinsatser inom undervisningen. Rektor utser pristagare efter förslag från studentkårerna. Ur nomineringarna framgår bland annat följande:

”Kristiina visar stor flexibilitet och omtänksamhet i sin undervisning, men aldrig genom att tumma på kvaliteten. Hon beskrivs som en lärare som är genuint intresserad och engagerad i att studenterna ska få reflektera och tänka fritt. Alla tankar, stora som små, tas emot med största respekt och inlyssnande, vilket stärker studenternas entusiasm och intresse.

Kristiina är skicklig på att sätta lärandet i kontext till omvärlden och använder sig av många exempel från sin studentgrupp för att öka igenkänningen. Inte sällan exemplifierar hon hur ämnet ser ut i relation till olika kontexter och hur ämnet utvecklats över tid.”

HT-fakulteterna gratulerar stolt, och noterar att vi för andra året i rad har med en lärare bland de tre som uppmärksammas med priset.


Johannes

december 14, 2022

Inlägget postades i

Senaste

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

HT-fakulteterna skapar plattform för forskningssamarbete om ”Environmental humanities” och hållbarhet

HT-fakulteternas forskare bedriver mycket forskning om hållbarhet, miljö och Agenda 2030-frågor, vilket lätt inses om man söker i LU:s forskningsportal Research Portal. Vi har till exempel ungefär så stor andel av publikationerna vid LU med anknytning till flera av hållbarhetsmålen som vi borde ha givet vår storlek. Och då är ändå LU ett universitet med mycket stark profil i dessa frågor.

Men ändå är det något med synligheten av den forskningen som saknas. Det kan bero på att vi, till skillnad från många andra fakulteter aldrig haft ett centrum för miljö- eller hållbarhetsforskning, och inte heller något ämne som man omedelbart förknippar med sådan forskning (eller utbildning). Humanekologi kom väl närmast, men det är många år sedan nu som det ämnet gick över till S. Man skulle naturligtvis kunna säga att mänskliga rättigheter är precis ett sådant ämne idag, men det ämnet utgör ett – låt vara oerhört viktigt – utsnitt av ett bredare forskningsområde. Det är en delmängd, inte ett paraply, för humanistisk och teologisk forskning om dessa frågor.

För att skapa ett sammanhang där HT-forskare kan träffas över ämnen och kanske med tiden bli till en plattform som kan göra HT:s forskningsbidrag synliga för andra fakulteter, omvärld och finansiärer (utöver den synlighet som enskilda forskare redan har) kommer vi under 2023 ha en liten seminarieserie, dit ni alla är mycket välkomna. Program kommer inom kort!

Bästa hälsningar,

Johannes

december 9, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

VR-projekt om pandemier till Kristina Myrvold och Anders Herlitz

Idag publicerade VR beslut om beviljade projekt om pandemier och deras effekter på samhälle och folkhälsa. Två HT-forskare återfanns bland de 12 som beviljades medel:

Kristina Myrvold: Religion i kristider: gensvar på Covid-19 bland religiösa migrantgrupper i Sverige

Anders Herlitz: Prioriteringar under pandemier

Stort grattis!

Johannes

december 8, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

VR: Forskarskolor inom humaniora och samhällsvetenskap

Idag kom också bidragsbeslut om forskarskolor inom humaniora och samhällsvetenskap. Marina Svensson (CÖS) koordinerar en av de beviljade forskarskolorna: Forskarskola i Asienstudier.

Lunds universitet är inblandade också i en del av de forskarskolor som koordineras från annat lärosäte. Det tar kanske en stund innan vi vet exakt hur många doktorander det handlar om totalt, men det är åtminstone så att två doktorander från HT kommer att antas inom Forskarskolan i islamologi och två inom Läsningens och källkritikens omvandling i digitala kulturer.

Stort grattis!
Johannes

december 6, 2022

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg