Visa rutor

Humtank om forskningsförmedling

Den snart 10-åriga tankesmedjan Humtank har kommit med ytterligare en rapport, #8 om forskningsförmedling.

Det är ett ganska fantastiskt samarbete som ligger bakom Humtanks verksamhet. Avtalet omförhandlades precis före sommarledigheterna, och tretton svenska lärosäten har kommit överens om att fortsätta att tillsammans verka för att stärka humanioras roll såväl inom som utom de akademiska institutionerna. Vidare representerar de aktiva inom Humtank inte ledningarna för lärosätena eller fakulteterna. Många Humtanks-aktiva är forskare och lärare i början eller mitten av karriären, och det de säger är inte ett uttryck för vad rektorer, dekaner eller prefekter anser.

De medverkande lärosätena är i skrivande stund: Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Lunds universitet, Mittuniversitetet, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Umeå universitet, Uppsala universitet, Malmö universitet, Örebro universitet och Karlstad universitet. Det finns plats för alla som vill vara med.

Rapporten (som kan laddas ner här) beskriver forskningsförmedling som en humanistisk paradgren som är avgörande för att kunskap som produceras vid lärosätena ska komma samhället till del. En kartläggning som redovisas i rapporten anger att nästan hälften av alla humanister hade ägnat sig åt någon form av forskningsförmedling under de senaste tolv månaderna. Ändå, menar författarna, utgör den numera en stundom förbisedd del av samverkansuppdraget – där sådant som patent och samverkan med företag kommit att uppmärksammas mest. Dessutom är det svårt att hinna med forskningsförmedling vid sidan av forskning och undervisning, och meritvärdet är inte heller så högt som det hade kunnat vara.

Rapporten utmynnar i ett antal förslag på åtgärder:

”att förmedlingskomponenten av samverkansbegreppet – det vill säga kommunikationen mellan forskare och allmänhet – uppvärderas, inte minst av demokratiska skäl;
att innebörden av samverkan tydliggörs i anställnings- och befordringsärenden;
att forskningsförmedling uppvärderas vid tjänstetillsättningar och meriteringar;
att formella möjligheter skapas för forskare att ägna tid åt förmedling, exempelvis genom att öppna för att samverkan (och därmed förmedling) kan skrivas in i bemanningsplaner och tjänstebeskrivningar, och genom att inrätta finansierade samverkansterminer och sabbaticals för att skriva populärvetenskap;
samt att infrastrukturen för forskningsförmedling utvecklas genom satsningar på olika kanaler (såsom bloggar, poddar, populärvetenskapliga tidskrifter) och kontaktytor (exempelvis gentemot journalister, skolor, bibliotek och bildningsförbund).”

Det är svårt att inte hålla med rapportförfattarna i deras förslag.

Samtidigt blir jag ibland osäker på vem förslagen till åtgärder vänder sig. Å ena sidan beskriver och analyserar rapporten frågor inifrån ett vetenskapsområdes- eller t o m fakultetsperspektiv (hur bedömer de humanistiska lärarförslagsnämnderna samverkansmeriter?). Å andra sidan görs jämförelser med till exempel medicin och nationalekonomi. Där handlar diskussionen mer om ifall en forskningsförmedlingskomponent av samverkan behöver identifieras och etiketteras på samma sätt som vi till exempel särskiljer patent. Då känns det snarare som om målgruppen är rektorer eller departement.

Första förslaget till åtgärd säger till exempel att förmedlingskomponenten av samverkan behöver uppvärderas. Är det på fakultetsnivå eller inom högskolan generellt? Efter att ha läst rapporten landar man kanske i det senare: Forskningsförmedling behöver uppvärderas (och kanske stärkas inom andra vetenskapsområden). Men så kommer detta med lärarförslagsnämnderna, och man får intrycket att det i första hand handlar om något internt för humaniora. Det där en ganska viktig fråga, tror jag, för om det är det senare så uppstår frågan om forskningsförmedling på svenska är den form av samverkan som humaniora speciellt ska sträva efter att utveckla. Dels kan man ju tänka sig att det faktiskt finns ett ganska stort behov av att också utveckla det som i rapporten kallas relationen till vetenskap-näringsliv/industri men som också bör inkludera t ex skola/myndigheter/kyrkor/kreativa näringar. Dels är språkfrågan inte trivial. Forskningsförmedling är intressant också i ett internationellt perspektiv (och på annat språk än svenska). Så för mig blir det initialt lite olika reaktion beroende på vilken av mottagarna som avses.

Jämförelsen när det gäller precisionen i hur man mäter forskningsmeritering (särskilt med hjälp av citeringar) i jämförelse med samverkansmeritering tas också upp i rapporten. Forskningsmeriter är lättare att uttrycka och jämföra än samverkansmeriter, särskilt om de senare handlar om forskningsförmedling. Det behöver man göra något åt, menar rapporten. Det är nog en helt riktig iakttagelse. Men samtidigt är den inte klockren. Visst, h-index är av vikt vid vissa anställningar och finansieringsformer, men knappast på något uttalat eller systematiskt sätt inom humaniora. De flesta är redan överens om att man inte kan använda ett sådant mått på ett meningsfullt sätt inom flera humanistiska och framförallt religionsvetenskapliga och teologiska ämnen samt att det inte bör användas på individnivå. Jag tror att liknande resonemang och invändningar dyker upp för flertalet kvantitativa mått kopplade till publikationer. Möjligtvis blir jämförelsen tydligare inom ämnen där t ex h-index har en mer utpräglad roll.

För humaniora har man avsaknad av ”precision” inom båda forsknings- och samverkanskategorierna, och alltså föreligger ett relativt stort mått av expertberoende för bedömning av båda typerna av meriter. Det är inget som hindrar att sakkunniga väljs på grundval av att de har en fantastisk insyn i vilka tidskrifter som är bäst och vem man bör ha citerats av (dvs att de sakkunniga i någon mening är goda ämnesbibliometriker), men det är nog inte helt ovanligt att en sakkunnig väljs därför att denna har en motsvarande insyn när det gäller samverkan.

Om det är ett problem med bristande precision inom samverkan (vilket rapporten argumenterar för och jag håller med om), betyder det också att vi bör lägga större vikt vid mer preciserade mått på vetenskaplig förtjänst och skicklighet? Det finns en balansgång där som inte är helt oviktig. Självklart har Web of Science och Google Scholar gjort oss alla någotsånär kunniga när det gäller en del grundläggande bibliometriska begrepp, och något liknande saknas för samverkan, det är sant.

Efterhand har förmågan att erhålla externa forskningsmedel i konkurrens värderats upp. Det är väl delvis en ekonomisk fråga: lärosätena har helt enkelt inte råd att finansiera hela forskningsdelen själva. Men vissa typer av finansiering förutsätter också en hög grad av de kompetenser som värderas högt inom ämnena oberoende av anslagets ekonomiska värde (förmåga att formulera nyskapande frågeställningar, metodutveckling, forskningsledning, mm.)

En sak som jag tyckte var rolig och bra i texten var den som handlade om begreppsinnovationer. Det är helt rätt att de ska räknas till innovationerna (snarare än någon annan samverkansform), även om de också har en användning inom andra vetenskaper – och då snarare är exempel på interdisciplinaritet än samverkan som jag ser det.

Det där med interdisciplinaritet kanske har en viss bäring på innovationernas uppkomst också. Ett par av exemplen rapporten ger kommer från Husserl och Kuhn.

Husserl är förstås humanist, men hans utbildning är främst naturvetenskaplig: astronomi, matematik, fysik och så filosofi då förstås.

Kuhn är väl också ett exempel på någon som kommer till humaniora relativt sent i sin karriär. Han disputerar i fysik. Om jag minns rätt är det genom undervisning för humanister i vetenskapsteori som han sedan kommer in på vetenskapshistoria och vetenskapsteori.

Det är möjligt att det är ett spår som är värt att plocka upp i det här sammanhanget? Flera av de innovationer som vi själva lyfter fram kommer inte inifrån humanistisk forskning i snäv betydelse. Den kommer i viss mån utifrån.

Stort tack, alla Humtanksaktiva, för ert engagemang och viktiga bidrag till diskussioner som berör många och behöver föras av många.

Bästa hälsningar,

Johannes

augusti 8, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Oscar Jansson – biträdande universitetslektor i litteraturvetenskap

Vi är glada att kunna meddela att Oscar Jansson blir biträdande universitetslektor i litteraturvetenskap. Oscar presenterar sig så här:

”Jag disputerade i litteraturvetenskap vid Lunds universitet 2021. Min forskning handlar om litteraturens gränsöverskridande aspekter i språklig, medial och estetisk mening. I avhandlingen Mönster i grönt (ellerströms 2021) undersökte jag hur Graham Greenes mångfacetterade författarskap kommit att förstås i Storbritannien, USA, Frankrike och Sverige under närmare ett sekel, liksom hur Greenes verk speglar den internationella 1900-talslitteraturens villkor. Jag är även redaktör för The Geschlecht Complex (Bloomsbury 2022) och Beyond Essentialisms (Tfl 2022), två volymer som på olika vis utforskar oöversättbarhet, genre och genusteori. Därutöver har jag publicerat artiklar i Canadian Review of Comparative Literature, Passage och Tidskrift för litteraturvetenskap om bland annat Virginia Woolfs romankonst, feminism i Kristina Sandbergs Maj-trilogi och Johan Runebergs nationalromantik.

Under de kommande åren vill jag fortsätta utforska den litterära översättningens villkor och effekter, samt verka för att etablera Komplitt-miljön på SOL-centrum som en skandinavisk nod för översättningsstudier. Jag ser också fram emot att som biträdande lektor undervisa på kandidatprogrammet i litteraturvetenskap, liksom i barnlitteratur.”

Bästa hälsningar,
Johannes

juli 24, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Europastudier – Elsa Hedling ny biträdande universitetslektor

HT-fakulteterna hälsar Elsa Hedling varmt välkommen som biträdande universitetslektor i Europastudier. Elsa presenterar sig så här:

”Jag har en doktorsexamen i statsvetenskap från Lunds universitet (2018) och min avhandling handlade om hur EUs nya utrikestjänst hanterade ett förändrat politiskt medielandskap genom nya former av digital diplomati. Under åren jag jobbade med mitt avhandlingsprojekt var jag också verksam vid National Centre for Research on Europe (NCRE), University of Canterbury i Nya Zeeland och vid Utrikespolitiska institutet i Stockholm.

Min forskning rör sig i skärningspunkten mellan Europastudier, internationella relationer och digital sociologi. Sedan jag disputerade har jag fördjupat min forskning om digitalisering i internationell politik, diplomati och om EU:s internationella roll. Jag också breddat min forskningsprofil genom att studera nya uttryck för digitaliseringen av politisk kommunikation med särskilt fokus på visuell kultur. Jag har tex. studerat NATO:s användning av influencer marknadsföring, digital desinformation i EU och i Sverige, svenska UD:s digitala kommunikation av den feministiska utrikespolitiken, emotionellt arbete i digital diplomati, digital socialitet och virtuella toppmöten i internationell politik. Min forskningsprofil när det gäller politiska och sociala konsekvenser av digitalisering och ett förändrat medielandskap har således fortsatt att utvecklas, med särskilt fokus på Europa.

Framöver kommer jag att fortsätta min forskning om visuell diplomati och digitala praktiker i europeisk och internationell politik. Jag har även pågående forskningsprojekt om postdigital propaganda och desinformation tillsammans med kollegor vid Umeå universitet och tillsammans med kollegor vid det nyinrättade Forskningsinstitutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet. Jag ser också fram emot att bidra till undervisningen på Europaprogrammen vid SOL.”

Fortsatt fin sommar!

Johannes

juli 19, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Maria Alm – universitetslektor i tyska

HT-fakulteterna är glada att hälsa Maria Alm mycket välkommen som universitetslektor i tyska. Maria presenterar sig så här:

”Jag har en doktorsexamen i tysk språkvetenskap från Lunds universitet. Jag har arbetat vid Leibniz-Universitet Hannover, Linköpings universitet, Syddansk Universitet campus Sønderborg och vid Lunds universitet.

I min avhandling använde jag samtalsanalytisk metodik för att undersöka diskurs- och modalpartiklar i tyskt talspråk. Därefter har jag även sysslat en del med svenska och danska modalpartiklar, numera även ur ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv. Jag är intresserad av funktion och betydelse hos språklig struktur i stort, alltså framför allt av grammatik och pragmatik, och av talspråk lika mycket som skriftspråk, även om jag har tyngdpunkt på forskning om talspråk. Jag är även mycket intresserad av pedagogik och språkinlärning.

Min senaste anställning före Lund var inom ett Nordplusprojekt vid Syddansk Universitet om intonation och prosodi i danska, svenska och norska. Under vårterminen har jag haft ett vikariat som universitetsadjunkt i svenska som andraspråk här i Lund.

Det ska bli väldigt roligt att komma tillbaka till alla de duktiga och trevliga kollegorna i Lund och arbeta tillsammans med er!”

Fortsatt fin sommar!

Johannes

juli 14, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Adam Boethius – biträdande universitetslektor i historisk osteologi

Vi är glada att välkomna Adam Boethius som biträdande universitetslektor i historisk osteologi. Adem presenterar sig så här:

Sedan i våras är jag docent i historisk osteologi vid Lunds universitet, där jag också (2018) lade fram min doktorsavhandling ”Fishing for Ways to Thrive” som handlar om mesolitiska diet- och näringsstrategier och hur de kan användas för att förstå Skandinaviska stenålders jägar-samlar samhällen. Efter avhandlingen har jag drivit forskningsprojektet ”Fading Heritage” som handlar om att undersöka och förstå förutsättningarna för arkeo-organisk bevaring. I projektet har jag och mina kollegor visat att våra fornlämningar i vissa områden förstörs med en kraftig accelererad hastighet, där till exempel den mesolitiska boplatsen Ageröd, i mellersta Skåne, legat välbevarad i marken i 10 000 år för att sedan 1940-talet ha totalförstörts – organiska material från lokalen finns nu enbart bevarade på en mycket begränsad del av den forna boplatsen. De senaste åren har jag också arbetet mycket med strontiumisotopanalyser för att studera jägar-samlar mobilitet under stenåldern. Detta har skett inom ramen för mitt VR-finansierade forskningsprojekt ”Hunting a notion of gathered motion” som pågått sedan 2020. Min ingång till forskning är baserad på ett intresse för samspelet mellan människa och djur och hur människor i förhistoriska jägar-samlar-fiskar kontexter valt att leva och försörja sig samt hur detta avspeglas i den kvarlämnade materiella kulturen. Mina forskningsintressen omfattar även tidig mänsklig påverkan på akvatiska miljöer, resursutnyttjande och hur tafonomiska processer och moderna forskningstraditioner har påverkat hur ett material, en boplats eller en viss kultur tolkas. Åren efter att jag färdigställde min avhandling har haft en stark forskningsfokus och jag ser nu fram emot att vidareutveckla min forskning som biträdande universitetslektor samtidigt som jag tycker att det ska bli spännande att även få utvecklas mer som lärare.

Trevlig sommar!
Johannes

juli 9, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Magdalena Naum – ny universitetslektor i historisk arkeologi

HT-fakulteterna är glada att välkomna Magdalena Naum som universitetslektor i historisk arkeologi. Magdalena presenterar sig så här:

My name is Magdalena Naum and I am a historical archaeologist. I have broad interests in human migration and diaspora communities in late medieval through modern period, colonialism and histories of collecting. My work is theory-driven and interdisciplinary.
I received my PhD degree in 2008 from Lund University on a dissertation on medieval Slavic migration to the island of Bornholm. Since then, my research evolved to encompass late medieval mobility and diasporas as well as colonial migration, exploitation and settlement. I have researched colonial settlement in New Sweden and resource exploitation and the early modern development of mining, ideology of discipline and governmentality in Sapmi. Scandinavian colonial expansion remains central to my research, which in recent years has expanded to include colonial knowledge production and collecting. I have investigated a cabinet of curiosity of Kilian Stobæus and the earliest museum at Lund University as sites of colonial knowledge and representation. Currently, I am involved in a project examining enduring materiality of colonialism in the former Danish West Indies (US Virgin Islands) researching representational and biographical dimensions of keepsakes brough back to Denmark. I am also researching Native American objects brought to Denmark as a result of settler colonialism.
I have been previously employed at the University of Cambridge and Oulu University. Since 2016, I am an associate professor in historical archaeology at the Department of Archaeology and Heritage Studies at Aarhus University in Denmark.
I have edited several books, including Scandinavian Colonialism and the Rise of Modernity (Springer, 2013), Facing Otherness in Early Modern Sweden (Woodbridge, 2018), Collecting curiosities (Lund University, 2020) and Archaeological Things on the Move: Material Exchanges in Medieval and Early Modern Europe (Brepols, 2021). I am an associate editor of the Settler Colonial Studies journal.
I am excited to join the Archaeology Department and the Faculty of Humanities at Lund University.


Bästa hälsningar,

Johannes

juli 4, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Biträdande universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap – Karen Louise Grova Søilen

Vi är glada att kunna meddela att Karen Louise Grova Søilen tillträder anställning som biträdande universitetslektor i biblioteks- och informationsvetenskap. Karen presenterar sig så här:

Jeg er ph.d. i Informationsstudier fra Københavns Universitet med afhandlingen Atmospheres of Surveillance (2021). I mit ph.d.-projekt undersøgte jeg hvordan samtidskunsten kan åbne op for forståelsen af sanselige og følelsesmæssige erfaringer i samtidens overvågningskultur. Min forskning beskæftiger sig med digital kultur, kulturelle og æstetiske perspektiver på overvågning, kulturteori, atmosfærestudier samt eksperimentelle og non-repræsentationelle metoder. Jeg har publiceret i Surveillance & Society, MAST: The Journal of Media Art Study and Theory, og NTIK: Nordic Journal of Information Science and Cultural Mediation og modtog i 2021 Surveillance Studies Network’s 2020 Early Career Researcher Award.
Jeg har en særlig forskningsinteresse i at undersøge hvordan magt og kontrol finder nye former med ny teknologi, og fremadrettet vil jeg blandt andet forske i smarte teknologier i hjemmet og hvordan teknologiernes affordances påvirker forholdet mellem mennesker, hjem og kontrol. Jeg kommer fra en stilling som studielektor og uddannelsesleder ved Institut for Kunst-og Kulturvidenskab, Københavns Universitet, og glæder mig rigtig meget til at starte i Lund i august.

Bästa hälsningar,
Johannes

juni 29, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Universitetslektor i etnologi – Katarzyna Herd

Vi är glada att kunna meddela att Katarzyna Herd anställts som universitetslektor i etnologi. Katarzyna presenterar sig så här:

I received the first MA degree in English Literature and Culture in 2008 from Jyväskylä University, Finland. After various jobs in education I graduated with the second MA in Applied Cultural Analysis in 2013 from Lund University. I started my PhD position in Ethnology in 2014 in Lund. My dissertation has the title “We can make new history here”. Rituals of producing history in Swedish football clubs and it was completed in 2018.

Research-wise, I have engaged with the field of football from various theoretical and cultural perspectives, for example narrative theory, theory of magic, emotionality, and the gift theory. I have continued working with football and spreading to other areas. I have driven projects about Swedish-speaking clubs in Finland, the system of transferring players, public perceptions of meeting with the police, and bad atmosphere at work.

The intersection of popular culture, sense-making and creative expressions drives my research interests. As several new projects are in the pipeline, I look forward to develop ideas and engage in teaching opportunities at Lund University.

Trevlig sommar!

Johannes

juni 27, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Professor, lektor eller postdoktor vid Lunds universitets humanistiska och teologiska fakulteter? Tolv lediga anställningar

HT-fakulteterna anställer nästa generations lärare i humaniora och teologi. En del av utlysningarna nedan finns redan publicerade under Lediga anställningar vid Lunds universitet, och några kommer att publiceras i början av juli. Det handlar om anställningar som professor (3 st), universitetslektor (3 st), biträdande universitetslektor (1 st) och postdoktor (5 st). Vi hoppas på många bra ansökningar och gärna hjälp med att sprida information om utlysningarna i viktiga nätverk:

Centrum för teologi och religionsvetenskap: Professor i praktisk teologi, Biträdande universitetslektor i islamologi, Postdoktor i bibelreception

Filosofiska institutionen: Professor i praktisk filosofi, Universitetslektor i praktisk filosofi, Universitetslektor i teoretisk filosofi (50%)  

Historiska institutionen: Postdoktor i mänskliga rättigheter med inriktning mot vatten och hållbar utveckling

Institutionen för kulturvetenskaper: Postdoktor i digitala kulturer med inriktning mot digital historia, Postdoktor i digitala kulturer

Språk- och litteraturcentrum: Professor i litteraturvetenskap med inriktning mot didaktik, Universitetslektor i litteraturvetenskapPostdoktor i filmvetenskap,

Läs mer nu eller inom kort på: www.lu.se/vacancies

Trevlig Midsommar!

Johannes

juni 22, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ytterligare utlysning projektmedel för utveckling av undervisning och pedagogik 2023

Hej,
Ytterligare en utlysning som vi kommer att gå ut med inom kort (dock inte med lika snar deadline som den förra här i bloggen):

Humanistiska och teologiska fakulteterna utlyste inför 2023 medel för utveckling av undervisning och pedagogik på aktuella kurser och program och sju projekt tilldelades medel. Härmed görs ytterligare en utlysning av de medel som återstår av de som avsatts för året. Beslut om tilldelning fattas i oktober 2023 och då överförs beviljade medel i sin helhet till respektive institution. Projekten ska genomföras från det att beslut fattats och fram till senast 31 december 2024. Senast 28 februari 2025 redovisas resultaten till grundutbildningsnämnden. Syftet med utlysningen är att lyfta fram lärarskapets betydelse och stödja utvecklingsprojekt för att skapa långsiktigt hållbar pedagogisk verksamhet av hög kvalitet.

Medel för pedagogiska projekt
Humanistiska och teologiska fakulteterna har sedan 2020 utlyst medel för pedagogiska projekt inom vilka lärare kan utveckla undervisning och pedagogik på aktuella kurser och program.
I den aktuella ansökningsomgången finns två inriktningar, men medel kan även sökas för pedagogiska projekt med andra syften. Den ena inriktningen gäller projekt med fokus på utveckling av nya undervisnings- och examinationsformer mot bakgrund av utmaningar kopplade till AI-verktyg. Kursansvariga och examinatorer kan söka medel för att lägga om undervisning och utveckla examinationsformer som testar studenterna mot lärandemålen på sätt som inte går att ersätta med ett AI-verktyg. Alternativt kan medel sökas för att arbeta in AI som ett pedagogiskt verktyg i undervisning och examination.
Den andra inriktningen gäller projekt med fokus på utveckling av ett integrerat samarbete med biblioteket och bibliotekspedagogerna. I samband med 2021 års kvalitetsdialoger framkom att flera institutioner/ämnen såg fördelar i ett mer ämnesintegrerat samarbete med biblioteket, men få hade tid att utveckla sin undervisning eller sina kurser i denna riktning. Medel kan sökas för kursutveckling eller utveckling av moment inom ramen för utbildning där lärare och bibliotekspedagog samarbetar på ett integrerat och systematiskt sätt.
Projekt som bidrar till goda praktiker som är relevanta och kan spridas till övriga delar av fakulteterna kommer att prioriteras. Medlen är avsedda för utvecklingsarbete som drivs av enskilda lärare eller lärargrupper för att frigöra lärare från undervisning för att koncentrerat och under en längre period kunna ägna sig åt projektarbetet. Projekten ska syfta till att bygga kompetens och erfarenhet i verksamheten, och därför ska huvudsökande i projekten vara tillsvidareanställd lärare, men icke tillsvidareanställd personal kan också ingå i projektet.
Medel kan ges för ett sammanlagt arbete om högst 120 timmar per deltagande lärare, och det högsta beloppet för ett enskilt projekt är 300 tkr. På den frigjorda tiden ska vikarier/ersättare anlitas eller anställningar utökas. Medel kan inte användas till att täcka ordinarie kostnader. Projektdeltagarna uppmuntras att sprida resultaten i adekvata sammanhang (t ex vid en högskolepedagogisk konferens). Dessutom ska projektet leverera en kort lättillgänglig text som sammanfattar projektet och som kan publiceras på hemsidor för pedagogisk inspiration (t ex www.education.lu.se eller UHR:s resursbank för högskolepedagogisk utveckling).
Ansökan om medel för ett pedagogiskt projekt kommer att bedömas utifrån följande kriterier, kriterierna 1¬–2 måste uppfyllas och projekt som uppfyller kriterierna 3-4 prioriteras framför ansökningar som inte uppfyller dessa:
1. Projektet är pedagogiskt nytänkande i förhållande till den egna miljön.
2. Projektet har relevans för andra undervisningsmiljöer inom HT-fakulteterna.
3. Projektet är utvecklande vad det gäller nya undervisnings- och examinationsformer mot bakgrund av utmaningar kopplade till AI-verktyg.
4. Projektet är utvecklande vad det gäller att skapa ett integrerat samarbete med biblioteket och bibliotekspedagogerna.

Medel för pedagogiskt mentorskap
Doktorander undervisar i en stor del av fakulteternas ämnen och ofta påbörjar de sin undervisning tidigt under sin doktorandutbildning och ibland innan de hunnit läsa de högskolepedagogiska kurserna som ingår i deras utbildning. Även nya lärare med begränsad erfarenhet kan behöva stöd under den första tiden i karriären. Därför utlyses medel för pedagogiskt mentorskap som ger en erfaren lärare möjlighet att handleda och stödja doktorander, eller lärare med begränsad erfarenhet, i pedagogiska frågor. Mentorskap kan ges till en lärare som är bemannad på en kurs, och som låter en doktorand eller ny lärare ta över undervisningen medan mentorn handleder doktoranden/den nya läraren. Medlen används till den extra lönekostnad som tillkommer, utöver det som redan var bemannat, eftersom två personer engageras i samma kurs (en som undervisande lärare och en som mentor för läraren).
Genom att bidra till en doktorands eller mer oerfaren kollegas lärargärning, utvecklar mentorn sina egna kunskaper, förmågor och förhållningssätt. Det pedagogiska mentorskapet kan även bidra till utvecklingen av den egna utbildningsmiljön samt ha betydelse vid meritering. För den som är mentor ger det en möjlighet till utveckling av sin roll som lärare inom akademin.
Medel kan ges för ett sammanlagt arbete om högst 120 timmar för mentorskapet. Mentorn och doktoranden ska båda stå bakom ansökan och den ska tas fram i samråd med bemanningsansvarig vid institutionen.
Förutom allmän information enligt instruktioner nedan, behöver ansökan om medel för pedagogiskt mentorskap innehålla följande:
1. En plan för genomförande av mentorskapet med specifikation av planerade mentorskapsträffar, eventuell gemensam kursplanering och eventuell samundervisning
2. En uppskattning av mentorns tid med specifikation av hur tiden kommer att användas. Notera att mentorn behöver tid till att skriva en redogörelse av lärdomar av mentorskapet.
En redogörelse av pedagogiska lärdomar av mentorskapet skickas in tillsammans med övrig redovisning av hur medlen har använts senast den 28 februari 2025.

Ansökan ska innehålla
– Projekttitel.
– Deltagare och ämnestillhörighet.
– En projektbeskrivning omfattande cirka 1 sida som förhåller sig till de aktuella kriterierna.
– Tidsplan och arbetsfördelning inom projektet.
– Budget med angivande av antal lärartimmar och kostnad per timme och person och ev. övriga kostnader. Observera att medlen endast täcker direkta lönekostnader, ingen OH-beräkning i budgeten. I budgeten ska också anges hur de tilldelade medlen ska användas och hur projektdeltagarnas tid ska ersättas genom vikarier eller utökade tjänster.
– En plan över projektets utfall, i exempelvis kurs- och pedagogisk utveckling, publiceringar, workshoppar, konferenspresentationer etc.
– Undertecknande av studierektor som ansvarar för personalplaneringen och prefekten/sektionsföreståndaren som har budgetansvar.
– Ansökan om pedagogiskt mentorskap ska även innehålla en plan för genomförande av mentorskapet och en uppskattning av hur mentorns tid kommer att användas (se ovan).
Ansökningarna ska vara fakultetssekreterare Manuela Rossing tillhanda senast den 25 september per mail manuela.rossing@kansliht.lu.se. Beslut om tilldelning fattas av Dekanus efter beredning i grundutbildningsnämnden den 10 oktober.

Bästa hälsningar,

Johannes

juni 15, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg