Yulia Yurchuk blir ny universitetslektor i Europastudier och Öst- och Centraleuropakunskap

HT-fakulteterna välkomnar Yulia Yurchuk som ny universitetslektor. Yulia presenterar sig så här:

”Jag är historiker och har i min forskning framför allt behandlat frågor kring historiebruk, historiografi och minne med särskilt fokus på den postsovjetiska tiden, Ukraina och Öst-/Centraleuropa. Jag disputerade i historia vid Södertörns universitet 2015 med en avhandling om hur historieskrivning och minneskultur brukats i Ukraina efter självständigheten. Jag visar att minneskultur starkt påverkas av rådande samtida förhållanden där egentlig historia omvandlas till ett redskap i den postkoloniala strävan efter befrielse.
Under 2016 – 2019 var jag del av projektet ”Information management in Ukraine. From national branding to information war” (projektledare Per Ståhlberg, 2016-2019, finansiering av Östersjöstiftelsen) och forskade om akademikers betydelse och historikernas roll som aktivister under krigets tid. Under 2017 – 2020 arbetade jag på mitt postdoc projekt “Memory, Politics, and Religion: The Role of Religion and Churches in Formation of Memory in Ukraine” som belyser olika aspekter av kyrkornas ökade intresse för det förflutna och utforskar relationen mellan religion och minne, vilket är ett av de otillräckligt utforskade områdena inom det historiska fältet. I boken ”Memory and Religion from a Postsecular Perspective” (red. med Zuzanna Bogumil) presenterar vi en ”postsecular turn” (postsekulär vändning) i historiebruksfältet. Vi visar att religion i stor utsträckning påverkar minneskultur även i samhällena som presenterar sig som sekulära.
Efter disputationen har jag arbetat som universitetslektor i historia vid Södertörns Universitet, Umeå universitet samt en kortare tid vid historiska institutionen på Stockholms universitet. Under alla dessa år har jag undervisat om Europas historia, världshistoria, historieskrivning samt olika teoretiska kurser inom historia. Jag är ofta verksam som gästlektor på internationella sommarskolor då jag undervisar i tvärvetenskapliga program om kulturarv, minnespolitik och historiebruk för studenter från olika akademiska bakgrunder. Dessutom är jag också aktiv som redaktör för olika tidskrifter och bokserier (Journal of Soviet and Post-Soviet Politics and Society, Palgrave Memory Studies).
Jag brinner för mitt arbete både som lärare och som forskare. Till Lunds universitet tar jag med mig min passion, mina erfarenheter och kontakter. Livet tar än en ny sväng och jag hoppas att det kommer att vara spännande och givande både för mig och för mina nya kollegor och studenter i Lund!”

Fortsatt trevlig sommar,

augusti 4, 2022