Ytterligare utlysning projektmedel för utveckling av undervisning och pedagogik 2023

Hej,
Ytterligare en utlysning som vi kommer att gå ut med inom kort (dock inte med lika snar deadline som den förra här i bloggen):

Humanistiska och teologiska fakulteterna utlyste inför 2023 medel för utveckling av undervisning och pedagogik på aktuella kurser och program och sju projekt tilldelades medel. Härmed görs ytterligare en utlysning av de medel som återstår av de som avsatts för året. Beslut om tilldelning fattas i oktober 2023 och då överförs beviljade medel i sin helhet till respektive institution. Projekten ska genomföras från det att beslut fattats och fram till senast 31 december 2024. Senast 28 februari 2025 redovisas resultaten till grundutbildningsnämnden. Syftet med utlysningen är att lyfta fram lärarskapets betydelse och stödja utvecklingsprojekt för att skapa långsiktigt hållbar pedagogisk verksamhet av hög kvalitet.

Medel för pedagogiska projekt
Humanistiska och teologiska fakulteterna har sedan 2020 utlyst medel för pedagogiska projekt inom vilka lärare kan utveckla undervisning och pedagogik på aktuella kurser och program.
I den aktuella ansökningsomgången finns två inriktningar, men medel kan även sökas för pedagogiska projekt med andra syften. Den ena inriktningen gäller projekt med fokus på utveckling av nya undervisnings- och examinationsformer mot bakgrund av utmaningar kopplade till AI-verktyg. Kursansvariga och examinatorer kan söka medel för att lägga om undervisning och utveckla examinationsformer som testar studenterna mot lärandemålen på sätt som inte går att ersätta med ett AI-verktyg. Alternativt kan medel sökas för att arbeta in AI som ett pedagogiskt verktyg i undervisning och examination.
Den andra inriktningen gäller projekt med fokus på utveckling av ett integrerat samarbete med biblioteket och bibliotekspedagogerna. I samband med 2021 års kvalitetsdialoger framkom att flera institutioner/ämnen såg fördelar i ett mer ämnesintegrerat samarbete med biblioteket, men få hade tid att utveckla sin undervisning eller sina kurser i denna riktning. Medel kan sökas för kursutveckling eller utveckling av moment inom ramen för utbildning där lärare och bibliotekspedagog samarbetar på ett integrerat och systematiskt sätt.
Projekt som bidrar till goda praktiker som är relevanta och kan spridas till övriga delar av fakulteterna kommer att prioriteras. Medlen är avsedda för utvecklingsarbete som drivs av enskilda lärare eller lärargrupper för att frigöra lärare från undervisning för att koncentrerat och under en längre period kunna ägna sig åt projektarbetet. Projekten ska syfta till att bygga kompetens och erfarenhet i verksamheten, och därför ska huvudsökande i projekten vara tillsvidareanställd lärare, men icke tillsvidareanställd personal kan också ingå i projektet.
Medel kan ges för ett sammanlagt arbete om högst 120 timmar per deltagande lärare, och det högsta beloppet för ett enskilt projekt är 300 tkr. På den frigjorda tiden ska vikarier/ersättare anlitas eller anställningar utökas. Medel kan inte användas till att täcka ordinarie kostnader. Projektdeltagarna uppmuntras att sprida resultaten i adekvata sammanhang (t ex vid en högskolepedagogisk konferens). Dessutom ska projektet leverera en kort lättillgänglig text som sammanfattar projektet och som kan publiceras på hemsidor för pedagogisk inspiration (t ex www.education.lu.se eller UHR:s resursbank för högskolepedagogisk utveckling).
Ansökan om medel för ett pedagogiskt projekt kommer att bedömas utifrån följande kriterier, kriterierna 1¬–2 måste uppfyllas och projekt som uppfyller kriterierna 3-4 prioriteras framför ansökningar som inte uppfyller dessa:
1. Projektet är pedagogiskt nytänkande i förhållande till den egna miljön.
2. Projektet har relevans för andra undervisningsmiljöer inom HT-fakulteterna.
3. Projektet är utvecklande vad det gäller nya undervisnings- och examinationsformer mot bakgrund av utmaningar kopplade till AI-verktyg.
4. Projektet är utvecklande vad det gäller att skapa ett integrerat samarbete med biblioteket och bibliotekspedagogerna.

Medel för pedagogiskt mentorskap
Doktorander undervisar i en stor del av fakulteternas ämnen och ofta påbörjar de sin undervisning tidigt under sin doktorandutbildning och ibland innan de hunnit läsa de högskolepedagogiska kurserna som ingår i deras utbildning. Även nya lärare med begränsad erfarenhet kan behöva stöd under den första tiden i karriären. Därför utlyses medel för pedagogiskt mentorskap som ger en erfaren lärare möjlighet att handleda och stödja doktorander, eller lärare med begränsad erfarenhet, i pedagogiska frågor. Mentorskap kan ges till en lärare som är bemannad på en kurs, och som låter en doktorand eller ny lärare ta över undervisningen medan mentorn handleder doktoranden/den nya läraren. Medlen används till den extra lönekostnad som tillkommer, utöver det som redan var bemannat, eftersom två personer engageras i samma kurs (en som undervisande lärare och en som mentor för läraren).
Genom att bidra till en doktorands eller mer oerfaren kollegas lärargärning, utvecklar mentorn sina egna kunskaper, förmågor och förhållningssätt. Det pedagogiska mentorskapet kan även bidra till utvecklingen av den egna utbildningsmiljön samt ha betydelse vid meritering. För den som är mentor ger det en möjlighet till utveckling av sin roll som lärare inom akademin.
Medel kan ges för ett sammanlagt arbete om högst 120 timmar för mentorskapet. Mentorn och doktoranden ska båda stå bakom ansökan och den ska tas fram i samråd med bemanningsansvarig vid institutionen.
Förutom allmän information enligt instruktioner nedan, behöver ansökan om medel för pedagogiskt mentorskap innehålla följande:
1. En plan för genomförande av mentorskapet med specifikation av planerade mentorskapsträffar, eventuell gemensam kursplanering och eventuell samundervisning
2. En uppskattning av mentorns tid med specifikation av hur tiden kommer att användas. Notera att mentorn behöver tid till att skriva en redogörelse av lärdomar av mentorskapet.
En redogörelse av pedagogiska lärdomar av mentorskapet skickas in tillsammans med övrig redovisning av hur medlen har använts senast den 28 februari 2025.

Ansökan ska innehålla
– Projekttitel.
– Deltagare och ämnestillhörighet.
– En projektbeskrivning omfattande cirka 1 sida som förhåller sig till de aktuella kriterierna.
– Tidsplan och arbetsfördelning inom projektet.
– Budget med angivande av antal lärartimmar och kostnad per timme och person och ev. övriga kostnader. Observera att medlen endast täcker direkta lönekostnader, ingen OH-beräkning i budgeten. I budgeten ska också anges hur de tilldelade medlen ska användas och hur projektdeltagarnas tid ska ersättas genom vikarier eller utökade tjänster.
– En plan över projektets utfall, i exempelvis kurs- och pedagogisk utveckling, publiceringar, workshoppar, konferenspresentationer etc.
– Undertecknande av studierektor som ansvarar för personalplaneringen och prefekten/sektionsföreståndaren som har budgetansvar.
– Ansökan om pedagogiskt mentorskap ska även innehålla en plan för genomförande av mentorskapet och en uppskattning av hur mentorns tid kommer att användas (se ovan).
Ansökningarna ska vara fakultetssekreterare Manuela Rossing tillhanda senast den 25 september per mail manuela.rossing@kansliht.lu.se. Beslut om tilldelning fattas av Dekanus efter beredning i grundutbildningsnämnden den 10 oktober.

Bästa hälsningar,

Johannes

juni 15, 2023

Inlägget postades i

Okategoriserade