VR:s konsolideringsbidrag och HT:s docentprogram

Först och främst ett stort grattis till Mikael Roll som fick ett av Vetenskapsrådets konsolideringsbidrag, https://www.vr.se/utlysningar-och-beslut/beslut-om-bidrag/beslut/2018-09-06-konsolideringsbidrag.html

Syftet med dessa bidrag är att ge de mest framstående yngre forskarna möjlighet att konsolidera sin forskning och vidga sin verksamhet. Det är fantastiskt roligt att vi på HT får förvalta ett av dessa anslag – det enda i riket som gick till humaniora och ett av totalt två som gick till Lunds universitet.

HT-fakulteterna har tidigare uppmärksammat behovet av att fler lektorer blir docenter och skapat möjligheter till koncentrerad forskningstid för att avsluta större projekt som leder till att docentkompetens uppnås genom sk forskningsterminer.

Minst lika viktigt är emellertid att de lektorer som uppnått docentkompetens fortsätter att satsa på forskning, för egen del och för att stärka de forskningsmiljöer de ingår i.

HT-fakulteterna har därför beslutat att inleda ett arbete för att skapa incitament och långsiktiga förutsättningar för lärare med docentkompetens att utveckla forskningsmiljöer och framgångsrikt konkurrera om strategiskt viktig forskningsfinansiering.

Vi kan naturligtvis inte tävla med VR – våra resurser är begränsade och ska räcka till allt från doktorander till professorer och infrastrukturer. Men vi kan visa vår uppskattning av och våra fortsatta förväntningar på  de docenter som bygger forskningsmiljöer och dessutom ofta söker finansiering i hårdast möjliga konkurrens.

Den idé som HT-fakulteterna arbetar med just nu är att lektorer som är docenter och ingår i docentprogrammet ska få en 5 %-ig ökning av den garanterade forskningstiden. Att ta fram kriterier, kravprofil och en transparent process för ett sådant docentprogram är en viktig del av det strategiska arbetet. Lika viktigt är emellertid att få evidens för om programmet är effektivt. En pilotversion av docentprogrammet, med fokus på vilka förväntningar som är rimligt att ställa på dem som ingår i programmet och hur uppföljningen ska se ut, planeras därför redan under 2019.

december 4, 2018

Write a comment