VR på besök, första fasen av arbetet med det reviderade professorsprogrammet avslutat, och dags att anmäla sig till Bokmässan

Verksamhetsnämndernas och humanistiska och teologiska studentkårens första tankar kring det reviderade professorsprogrammet har kommit in. Därmed är första fasen i remissrundan avslutad. Det nämnderna och kåren skrivit ska framförallt stimulera institutionernas fortsatta arbete. Jag tror som tidigare, att en noggrann analys på institutionsnivå kompletterad med en ämnesövergripande analys av möjligheterna som revisionen medför är nödvändig för ett bra utfall av processen.

RQ20 kommer snart igång, och hösten kommer att behöva vikas för arbetet med självvärderingar. En del av den analys som skulle kunna vara av vikt för tankarna kring professorsprogrammet kommer alltså att utföras efter deadline för arbetet med professorsprogrammet. Är det optimalt? Kanske inte. Men faktum är att flera institutioner vill fastställa det reviderade programmet så snart som möjligt för att kunna utlysa professorsanställningar -– och det är ett välkommet trendbrott på fler än ett sätt. Att skjuta upp deadline ytterligare ett halvår känns i det läget suboptimalt. Däremot kan man kanske överväga om eventuella beslut om utlysning av rörliga/strategiska professorsanställningar ska invänta processen med självvärderingarna. Det får vi återkomma till i september. En sak som redan nu är uppenbar är att det inte finns någon anledning att hasta fram ett komplett beslut om vilka rörliga/strategiska professorsanställningar vi ska satsa på. De besluten ska fattas på solid grund och i konkurrens, i takt med att budgetutrymme för sådana anställningar uppstår. Kanske blir det en sådan anställning som utlyses 2019 – kanske en eller två ytterligare 2020.

Programmet för VR:s besök hos oss den 21 mars är på plats. Det blir spännande att möta vår nye huvudsekreterare. Jag hoppas att ni har möjlighet att komma på det öppna seminariet som vi anordnar kl 13-15 med titeln: ”Vetenskapsrådets verksamhet och planer inom humaniora och samhällsvetenskap” i LUX aula.

VR:s besök är långt från det enda arrangemanget som HT ansvarar för i år. Snart är det dags för HT-dagar igen. Det blir ett jättefint program – som vanligt. Stort tack till alla som ställer upp och föreläser och till våra kommunikatörer för planeringen. Gisela, Louice och Martin riktar redan blickarna mot Bokmässan, och den som är intresserad av att uppträda där bör hålla sig framme! Senast fredagen den 22/3 behöver Gisela förslag på forskare, ämne och boktitel samt kontaktuppgifter. Och glöm inte bort att vi har ytterligare ett spännande seminarium i vår: ”Behövs spetsutbildningar i humaniora och teologi?”,  den 28 maj, LUX C121.

För mig är allt detta arbete exempel på hur våra fakulteter försöker öppna för kollegial diskussion och samverkan. Jag hoppas att vi kan arbeta vidare med sådana processer i andra sammanhang. I ett sådant arbete kan vi ibland dra nytta av att vi är två fakulteter, med delvis olika erfarenheter och kulturer. Till exempel, när det gäller arbetet med hedersdoktorer skulle H kunna ha mycket att lära av T. Det är klart att H är en större och organisatoriskt mer komplicerad struktur än T, men det har antagligen ett betydande mervärde att öka delaktigheten i beslutsfattandet kring våra hedersdoktorer (och i många andra frågor också). Med det sagt tror jag inte att fakultetsnivån har samma betydelse som institutionsnivån på HT. Betydligt färre intressanta beslut fattas i realiteten på fakultetsnivå. Hos oss liksom vid andra fakulteter består det mesta fakultetsledningen meningsfullt kan göra i att understödja institutionernas utveckling, en sorts indirekt ledning, som inte alltid kan synliggöras i öppna arrangemang, även om vi försöker.

Ha det fint,

mars 5, 2019