Det är tydligt att HT-fakulteterna är inne i en generationsväxling. Lärarförslagsnämnden har kanske aldrig haft så många tillsättningsärenden som nu. I en tid där regeringen i pandemins spår successivt tvingats senarelägga slutdatum för uppdraget till myndigheterna om att vidta åtgärder för att så många som möjligt av de anställda ska kunna arbeta hemifrån (nu till 28 september) har vi fortsatt att rekrytera i god takt. Och personer som arbetat här har slutat. När vi äntligen återvänder till LUX och SOL och de andra hus vi finns i kommer vi att vara delvis nya fakulteter.
Vi försöker uppmärksamma dem som slutar, även om vi skulle kunna göra mer. Sedan några år tillbaka har vi till exempel en pensionärshögtid. Men hur välkomnar vi och informerar om de nya? Det sker naturligtvis på institutions- och ämnesnivå, men det är kanske också en uppgift för hela fakulteterna. Jag vet inte riktigt hur man går tillväga för att göra det, men här kommer ett första försök. Jag bad tre av dem vi nyligen rekryterat att kort beskriva sig själva här i bloggen. Jag hoppas kunna fortsätta med det så att de personer vi anställer via en process i lärarförslagsnämnden får chansen att presentera sig:
Peter Jordan has just started as the new Professor of Archaeology at Lund University. Over the next years he will be working with colleagues to develop a range of new research, teaching and societal engagement themes. He’s just launched a new Sweden-Japan research programme to look at major natural disasters including volcanic “super eruptions”, focusing on understanding their ancient impacts and legacies, plus development of interdisciplinary knowledge and insight that has future societal relevance. He’s also collaborating with colleagues across Siberia, the Russian Far East and northern Japan to understand long-term human responses to climate change, as well as the deeper origins of indigenous cultural diversity. Closer to home, he will be working with colleagues in Sweden and Denmark to investigate the earliest societies that moved into southern Scandinavia after the end of the last Ice Age, including new research into submerged sites and archaeological heritage now located in shallow coastal waters. Prior to coming to Lund University he was employed at the University of Groningen in the Netherlands and recently held a JSPS Research Fellowship at Hokkaido University in Japan.
Elisabet Björklund, universitetslektor, filmvetenskap: Jag är filmvetare och disputerade 2013 vid Lunds universitet på en avhandling om sexualupplysningsfilmens historia i Sverige. Efter det har jag bland annat gjort en postdok på Institutionen för idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet och arbetat som lektor i filmvetenskap vid Linnéuniversitetet. Inom min nya anställning ser jag fram emot att få undervisa på många olika slags kurser i filmvetenskap, och jag hoppas också få möjlighet att arbeta med pedagogisk utveckling och att på sikt vara med och planera nya kurser. Jag ser också fram emot att bidra till institutionens forskningsmiljö. Min forskning fokuserar på sexualitet och reproduktion i svensk film- och tv-historia, och under de kommande tre åren kommer jag att arbeta med ett VR-finansierat forskningsprojekt med titeln ”Reproduktion, medicin och politik i svensk television, 1956-1975”. I ett längre perspektiv skulle jag också vilja arbeta med att utveckla och medverka i större, gärna ämnesöverskridande, forskningsprojekt.
Valentina Fantasia, biträdande universitetslektor, kognitionsvetenskap obtained her Ph.D. in Developmental Psychology at the University of Portsmouth (UK) as an Early Stage fellow in the MSCA-funded project TESIS (Towards an Embodied Science of Intersubjectivity). She was a postdoc at the Max Planck Institute for Human Development (Berlin) and at La Sapienza Rome University. Her research mainly focuses on the development of social cognition in infants’ daily routine interactions as a participatory sense-making process. She is also interested in studying how socio-cultural practices and contexts (e.g. outdoor) shape social learning experiences. Her methods span from quantitative to observational and ethnographic. In her work within the WASP-HS project, her aim is to adopt an embodied and behavioural analytical approach to study the interactional dynamics between humans and social robots, e.g. how they can develop fine-grained skills for joint action and sharing of meanings, e.g. by reciprocally expressing and perceiveing emotions, or establishing and maintaining behavioural attunement.
Bästa hälsningar, Johannes