RQ20 närmar sig med stormsteg och arbetsmarknaden för dem med bakgrund i kultur och media stärks

Det är snart dags för nästa stora forskningsutvärdering, RQ20. Arbetsgruppen är utsedd och snart vänder den sig till oss med frågor och uppgifter. Det blir antagligen inte en forskningsutvärdering som kommer att leda till omfördelning av medel eller ens till att de som är bäst i klassen får guldstjärnor. Vi har ändå all anledning att se fram emot RQ20. Det är viktigt att få så bra underlag som möjligt för vårt fortsatta arbete om vad som skapar kvalitet och förnyelse i forskning och i forskningsmiljöer (och det är viktigt att visa att vi själva vill ha initiativet i de frågorna).

Ämnena behöver tänka efter lite inför RQ20, om resultatet ska bli bra. Vi kommer med all sannolikhet att behöva identifiera en sorts minsta ”utvärderingsenheter”, bestående av kanske, minst, 20-30 forskande personal. Men vilka ska de enheterna vara? HT:s institutioner? Eller andra kombinationer av ämnen? Ska de alltid bestå av ämnen inom vår fakultet, eller ska till exempel utbildningsvetenskap utvärderas tillsammans med pedagogik? En sak är säker: ju bättre förslag vi själva har när det gäller utvärderingsenheterna, desto högre kvalitet kan man förvänta sig av granskningen i RQ20. Vidare är det väl realistiskt att tro att tre, fyra utvärderingspaneler viks för HT:s ämnen, och hur ska då utvärderingsenheterna klustras i paneler? Vi kan inte börja det skarpa arbetet förrän frågan kommer, men det är bra om ni är beredda. Det kommer rimligtvis att behöva gå fort med RQ20 om det ska vara möjligt att bli klar med hela övningen inom utsatt tid.

Och så har VR fått en ny huvudsekreterare för humaniora och samhällsvetenskap (https://www.vr.se/aktuellt/nyheter/nyhetsarkiv/nyheter/2018-10-25-stefan-svallfors-ny-huvudsekreterare-for-humaniora-och-samhallsvetenskap.html). Stefan Svallfors kommer till Lund den 21 mars, och HT arrangerar ett öppet möte med honom kl 13-15 i aulan på LUX som jag hoppas att ni alla kommer på!

Sedan har ni säkert sett att Strut-utredningen (http://www.sou.gov.se/utredningen-om-styrning-for-starka-och-ansvarsfulla-larosaten/) nu kommit. LU har kanske varit mest positiva till utredningens förslag och Uppsala mest negativa under resans gång. Också inom lärosätena har det gjorts olika ställningstaganden. HT har varit oroade över konsekvenserna av förslaget om ett samlat anslag. Slår man samman utbildnings- och forskningsanslag finns en risk att humaniora och teologi över tid kommer att ta av forskningsmedlen för att bekosta en underfinansierad grundutbildning. Vi har argumenterat för att det hade varit bättre om ersättningen per HSTJ-student först justerades upp till en rimlig nivå. Ett annat välbekant förslag som utredningen lägger är att andelen direktfinansiering av forskning bör öka. Om man tänker på vad det kan innebära i praktiken så tror jag att de miljöer som till övervägande del är externfinansierade kommer föreslås att få ett större direkt anslag – för att väga upp externfinansieringen. Det kommer i så fall att gynna LU och andra forskningstunga universitet (om det ökade direkta anslaget inte finansieras genom att man beskattar forskningsråden), men de miljöer som i likhet med HT-fakulteterna har en bra balans idag kommer troligen inte att påverkas nämnvärt. Utredningen kommer ut på remiss till fakulteterna, och det är kanske dags för LU att ta tag i frågan om hur man mer i detalj skulle hantera den relativa autonomi som utredningen föreslår.

Den svenska arbetsmarknaden är fortsatt stark, och på Kulturnytt i P1 igår (https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7154901) kunde man höra att det totala antalet inskrivna arbetslösa har minskat med hela 8,9% inom kultur och media. Det är naturligtvis mycket glädjande – och det är också förklaringen som gavs: att arbetssökande inom kultur och media har en bakgrund som gör att de står sig mycket bra i konkurrensen om många olika slags jobb på arbetsmarknaden.

februari 15, 2019