Rausingföreläsning med Barbara Törnquist-Plewa på Kulturnatten

Ett av HT-fakulteternas mest uppskattade och synligaste föredrag ägde i år för första gången rum på Kulturnatten (tillsammans med flera andra mycket uppskattade föredrag och aktiviteter). Vartannat år hålls Rausingföreläsningen av en forskare inom humaniora och vartannat år av en framstående nordisk kulturpersonlighet. För föreläsningen utgår ett stipendium ur stiftelsen Elisabeth Rausings minnesfond.

Dagens och morgondagens humanister och teologer behöver befinna sig på samma arena som de bästa akademikerna i Europa, men också finnas här för oss svenskar i vardagen. Det förra kräver ambitioner, hårt arbete och nätverk. Det senare är ibland svårt av andra skäl. Det är så lätt att vi drabbas av stumhet, när situationen blir känslig. Eller att vi blir tyckare snarare än rapportörer av det som vi studerat på djupet. Det är en svår balansgång, och för att nå dit krävs ett bra ledarskap och forskare som brinner för och förstår bådadera.

En av dem som verkligen gör det och som idogt, lågmält och med en enorm envishet stöttat HT-fakulteternas forskare och själv varit en av dem är Barbara Törnquist-Plewa. (Läs mer om hennes föreläsning här).

Det var en stor glädje för oss, och för mig personligen, att kunna erbjuda Kulturnattens besökare en Rausingföreläsning med henne. Ukraina – ett land mellan Ryssland och Polen. Dess historia, språk och identitet – ett angeläget tema, inte minst är viktigt för universitetet men faktiskt för oss alla att fundera kring.

Jag hoppas innerligt att de här sammanhangen visar humaniora och teologi som vetenskap och sanningssökare av rang och deras betydelse, speciellt i tider av förändring och kris, för nya och gamla generationer studenter och allmänhet.

Jag vill passa på att tacka alla som gjorde lördagen och HT:s del av den fantastiska kulturnatten som Lunds kommun arrangerar möjlig. Ni i publiken, föreläsarna, alla– personal och studenter – som sett till att allt funkar så bra.

september 24, 2024