Räkna med att höstterminen blir en hybrid

Vi är mitt i vårterminen. De absolut flesta arbetar hemifrån – studenter och anställda. Det är ändå inte helt tomt i våra hus. Biblioteken är öppna, även om de med fördel besöks via zoom. Enstaka studenter som inte kan arbeta hemifrån får plats vid våra studieplatser. Vi har överlag fått det att fungera – och fungera väl. Hade man bara tittat på siffrorna hade man inte kunnat ana att vi befinner oss under exceptionella förhållanden. Enligt den senaste prognosen kommer HT-fakulteterna i likhet med ett par andra fakulteter att ha haft ovanligt många studenter när vi summerar 2021. Den prognostiserade ”överproduktionen” är på 14,7%.

Det är dags att börja tänka på hösten, och det är naturligtvis svårt att sia om den. Men jag tror att man ska ställa in sig på att vi kommer att erbjuda en hybridlösning. Prioriterade moment kommer att ges på campus men vi kommer att ha en hel del digitala inslag till hösten också.

I ljuset av det kommer det att bli spännande att få ta del av resultaten av de åtta projekt som i höstas beviljades medel för utveckling av digital undervisning och pedagogik. Syftet med satsningen var att stödja lärare och lärargrupper i att nyttja och bygga vidare på de erfarenheter som gjorts vid omställningen till distansundervisning för att skapa långsiktigt hållbar och högkvalitativ pedagogisk verksamhet med användning av digitala verktyg. (I veckan stängde vårens utlysning, men jag har inte hunnit informera mig om de projekten ännu)

CTR  fick medel för att undersöka hur podcasts och förinspelade föreläsningar bäst kan använda i undervisningen. (Kontaktperson: Alexander Maurits)

CÖS fick medel för att utveckla användandet av digitala verktyg för undervisning om digitala metoder för att samla, organisera och analysera data. (Kontaktperson: Marina Svensson)

Digitala kulturer fick medel för att utveckla studerandeaktiverande och interaktiv undervisning med bloggar, class-wiki och kollaborativt lärande i digital form. (Kontaktperson: Jessica Enevold)

Retorik fick medel för att utveckla en resursportal för digital retorikundervisning med föreläsningar som digitala lärobjekt. (Kontaktperson: Mika Hietanen)

Svenska fick medel för att skapa kortfilmer om kärnbegrepp och tröskelbegrepp inom grammatiken som kan användas av studenter inom olika ämnen som introduktion, repetition och fördjupning. (Kontaktperson: Katarina Lundin)

Svenska fick medel för praktisk uttalsundervisning genom inspelade föreläsningar som möjliggör övning och självstudier i uttalsträning. (Kontaktperson: Sara Myrberg)

Engelska fick medel för att vidareutveckla digitala resurser för studentcentrerad undervisning i akademiskt skrivande och skapa digitala resurser för uppsatsskrivande som stöd till handledare och studenter på alla fakulteter. (Kontaktperson: Cecilia Wadsö-Lecaros)

CTR ska också utveckla digitala verktyg och metoder för kollaborativt lärande och interaktion för att på distans introducera studenterna till en akademisk gemenskap och vetenskapliga miljöer och nätverk. (Kontaktperson: Andreas Westergren)

Kanske kan dessa projekt inspirera oss till att göra ännu bättre utbildningar i framtiden!

mars 11, 2021