Professor i språkdidaktik särskilt svenska: Katarina Lundin

Lunds universitet är glada att kunna meddela att Katarina Lundin anställs som professor. Katarina presenterar sig så här:

Den 1 februari 2023 tillträder Katarina Lundin sin anställning som professor i språkdidaktik med inriktning mot svenska vid Språk- och litteraturcentrum. Lundin är anställd vid Lunds universitet sedan 2013 och har under de senaste tre åren även varit gästforskare i idrottsvetenskap vid Linnéuniversitetet. Vid Lunds universitet är Lundins forskning inriktad mot gymnasieelevers språk- och textutveckling samt mot grammatikdidaktik; vid Linnéuniversitetet forskar hon om språkets roll i idrottskontexter inom och utanför skolans värld, i såväl nationella som internationella forskningsprojekt. Hon har under flera år lett projektet Språk i idrottskontext – medel för makt, lärande, demokrati?, finansierat av Centrum för idrottsforskning, och varit projektledare för Skolverkets satsning på en parallell utveckling av ämnes- och språkkunskaper hos nyanlända elever. Hennes undervisning är i första hand förlagd till ämneslärarutbildningen i svenska vid Lunds universitet, och år 2022 fick hon Lunds studenters pedagogiska pris. Lundins senaste publikation inom det språk- och grammatikdidaktiska fältet, Skrivutveckling med grammatiska redskap – konkreta förslag till klassrumsarbete, kom ut den 26 januari 2023.

januari 26, 2023

Senaste