Pedagogisk meriteringsmodell vid HT-fakulteterna

I onsdags tog Fakultetsstyrelsen det glädjande beslutet att inrätta en pedagogisk meriteringsmodell vid HT-fakulteterna. Med det följer att HT-lärare fr.o.m. 2024 får möjlighet att uppmärksammas för sina pedagogiska kompetenser. I förslaget som gick till Fakultetsstyrelsen står att det övergripande målet med modellen är att främja den pedagogiska utvecklingen vid fakulteterna och att bidra till hög kvalitet i utbildningarna genom att stimulera lärare till att utveckla sina pedagogiska kompetenser, skapa incitament för institutioner att ge goda förutsättningar för pedagogisk utveckling samt att uppmärksamma och premiera hög pedagogisk kompetens hos lärare. I konkreta termer innebär det att lärare som uppfyller bedömningskriterierna kan utnämnas till ”Meriterad lärare” och ”Excellent lärare”.

Under tidig vår kommer mer information om ansökningsprocess, behörighetskrav och bedömningskriterier att kommuniceras ut och den 1 oktober, 2024 är de första sökande välkomna med sina ansökningar till det högskolepedagogiska råd som under året kommer att inrättas

Sara och Johannes

november 9, 2023