På temat ”okända” externa finansiärer: Ohlssonstiftelserna

Att verka utan att synas tycks vara ett gemensamt motto för flera av de mest betydelsefulla lokala externa finansiärer vi har. Mitt gnagande dåliga samvete säger dock att anledningen till att de inte syns har mer att göra med oss och mig än deras egen intention. HT är inte professionella nog för att visa deras avgörande betydelse. Vi måste ändra på det. Detta är emellertid inte platsen att komma till rätta med det problemet – det måste kommunikatörerna vid Lunds universitet hjälpa oss med – men idag vill jag lyfta fram en annan, mycket viktig lokal finansiär för både humaniora och teologi: Ohlssonstiftelserna.

Den här här gången vill jag göra det, helt orättvist, genom att inte lyfta fram Gunilla Ohlsson – vars gärning inte kan överskattas –, utan stiftelsernas utdelningar under 2021. De talar sig eget, självklara språk:

Ohlssonska stiftelserna

Anslag beviljat till Humanistiska och teologiska fakulteterna under 2021.

Thora Ohlssons stiftelse:
Åttahundratiotusentrehundraelva (810.311:-) kronor till institutionen för arkeologi och antikens historia vid Lunds universitet för projektet ”Hallen på Höjden – dynastiers residens och domän”. Första året av fyra.

Sexhundratusen (600.000:-) kronor till Lunds University Press, för dess verksamhet under 2022.
Trehundrafemtiotusen kronor (350.000:-) till en lektorstjänst i latin vid Lunds universitet.

Tvåhundratusen kronor (200.000:-) till en lektorstjänst i teologi vid Lunds universitet med Johanna Gustafsson Lundberg som innehavare.

Tvåhundratusen kronor (200.000:-) till professor Samuel Rubenson vid CTR, Lunds universitet, för forskningsprojektet ”Monastica”.

Etthundratusen (100.000:-) kronor till Cajsa Sjöberg, Språk- och litteraturcentrum vid Lunds universitet för tryckning av antologin ”Neo-Latin and Humanist Greek Poetry in the Baltic region”.

Styrelsen beslutade även att av 2022 års medel avsätta:
Enmiljontrehundratusen (1.300.000:-) kronor till donationslektoratet i teologi vid CTR, Lunds universitet.
Sjuhundratrettiotusen (730.000:-) kronor till institutionen för arkeologi och antikens historia, Lunds universitet, för finansiering av forskningsprojektet ”Dynamic Collections”. Första året av två.
Femhundrasextiotusentvåhundrafemtio (560.250:-) kronor till CTR, Lunds universitet, för post-doktorprojektet ”Teknifieringen av samhället och människoblivandet”. Andra året av två.

Birgit och Sven Håkan Ohlssons stiftelse:
Åttahundraartontusenetthundra (818.100:-) kronor till CTR, Lunds universitet, för finansiering av en doktorandtjänst inom en forskarskola i teologi i samarbete med Svenska kyrkan och Uppsala universitet. Första året av tre.

Åttioniotusen (89.000:-) kronor till CTR, Lunds universitet, till en samtalsserie ”Religion och existens – samtal om religionens betydelse i vår tid” under vinterhalvåret 2021/22.

Sjuttiofemtusen (75.000) kronor till tidskriften Svenskt Teologisk Kvartalsskrift för verksamhetsåret 2022.

Femtiotvåtusensjuhundra (52.700:-) kronor till Svensk Exegetisk Årsbok 2021.

Fyrtiotusen (40.000:-) kronor till festskriften ”…”.

Hilda och Håkan Theodor Ohlssons stiftelse:
Sjuttiofemtusen kronor (75.000:-) till Svensk Teologisk Kvartalskrift för 2021.

november 26, 2021