Oscar Jansson – biträdande universitetslektor i litteraturvetenskap

Vi är glada att kunna meddela att Oscar Jansson blir biträdande universitetslektor i litteraturvetenskap. Oscar presenterar sig så här:

”Jag disputerade i litteraturvetenskap vid Lunds universitet 2021. Min forskning handlar om litteraturens gränsöverskridande aspekter i språklig, medial och estetisk mening. I avhandlingen Mönster i grönt (ellerströms 2021) undersökte jag hur Graham Greenes mångfacetterade författarskap kommit att förstås i Storbritannien, USA, Frankrike och Sverige under närmare ett sekel, liksom hur Greenes verk speglar den internationella 1900-talslitteraturens villkor. Jag är även redaktör för The Geschlecht Complex (Bloomsbury 2022) och Beyond Essentialisms (Tfl 2022), två volymer som på olika vis utforskar oöversättbarhet, genre och genusteori. Därutöver har jag publicerat artiklar i Canadian Review of Comparative Literature, Passage och Tidskrift för litteraturvetenskap om bland annat Virginia Woolfs romankonst, feminism i Kristina Sandbergs Maj-trilogi och Johan Runebergs nationalromantik.

Under de kommande åren vill jag fortsätta utforska den litterära översättningens villkor och effekter, samt verka för att etablera Komplitt-miljön på SOL-centrum som en skandinavisk nod för översättningsstudier. Jag ser också fram emot att som biträdande lektor undervisa på kandidatprogrammet i litteraturvetenskap, liksom i barnlitteratur.”

juli 24, 2023