Nästa år blir Humaniora 2020

2020 kommer vi att med gemensamma krafter försöka göra till humanioras år här i Lund. Varje år är förstås humanioras år, men tillsammans med Vetenskapssocieteten som fyller 100 tänkte vi ta chansen att lyfta fram och visa upp humaniora lite extra.

Exakt hur får ni gärna hjälpa oss att tänka ut. Vi börjar iallafall med att samla våra redan många aktiviteter under ett gemensamt paraply. I mars äger ett arrangemang rum, där humtank och LU Futura är med. 3-4/4 har vi HT-dagar. 23-24/4 har vi en stor EHIC-konferens i Lund. I maj har Vetenskapssocieteten jubileumshögtid. I september är det kulturnatt. Under hösten 2020 tänker vi oss också att anordna 4-6 föreläsningar av ungefär samma snitt som under LU 350års-festligheterna.

Kanske skaffar vi en humaniorabuss och kör runt på skolorna under den lediga tiden. Tanken är att vi ska nå Lundabor, presumtiva studenter, alumner, politiker och journalister – och framförallt kanske andra universitetsanställda och studenter.

Vi kommer att rekrytera en kommunikatör som kan hålla samman programmet så snart som möjligt, och därefter börjar vi att höra av oss. Den grupp som satt igång att arbeta består av Samuel Byrskog och mig från HT (vi kommer naturligtvis inte att lyfta fram H på bekostnad av T i de arrangemang som HT-fakulteterna står för) och David Dunér och Göran Bexell från Vetenskapssocieteten. Vi ser mycket fram emot detta samarbete. Ni får gärna hoppa på bussen!

september 11, 2019