Maria Alm – universitetslektor i tyska

HT-fakulteterna är glada att hälsa Maria Alm mycket välkommen som universitetslektor i tyska. Maria presenterar sig så här:

”Jag har en doktorsexamen i tysk språkvetenskap från Lunds universitet. Jag har arbetat vid Leibniz-Universitet Hannover, Linköpings universitet, Syddansk Universitet campus Sønderborg och vid Lunds universitet.

I min avhandling använde jag samtalsanalytisk metodik för att undersöka diskurs- och modalpartiklar i tyskt talspråk. Därefter har jag även sysslat en del med svenska och danska modalpartiklar, numera även ur ett konstruktionsgrammatiskt perspektiv. Jag är intresserad av funktion och betydelse hos språklig struktur i stort, alltså framför allt av grammatik och pragmatik, och av talspråk lika mycket som skriftspråk, även om jag har tyngdpunkt på forskning om talspråk. Jag är även mycket intresserad av pedagogik och språkinlärning.

Min senaste anställning före Lund var inom ett Nordplusprojekt vid Syddansk Universitet om intonation och prosodi i danska, svenska och norska. Under vårterminen har jag haft ett vikariat som universitetsadjunkt i svenska som andraspråk här i Lund.

Det ska bli väldigt roligt att komma tillbaka till alla de duktiga och trevliga kollegorna i Lund och arbeta tillsammans med er!”

Fortsatt fin sommar!

juli 14, 2023