Kristiina Savin får Lunds studenters pedagogiska pris 2023

Kristiina Savin, forskare och lärare i främst idé- och lärdomshistoria och också modevetenskap får Lunds studenters pedagogiska pris 2023. Universitetet beslutar att dela ut Lunds studenters pedagogiska pris för utmärkta lärarinsatser inom undervisningen. Rektor utser pristagare efter förslag från studentkårerna. Ur nomineringarna framgår bland annat följande:

”Kristiina visar stor flexibilitet och omtänksamhet i sin undervisning, men aldrig genom att tumma på kvaliteten. Hon beskrivs som en lärare som är genuint intresserad och engagerad i att studenterna ska få reflektera och tänka fritt. Alla tankar, stora som små, tas emot med största respekt och inlyssnande, vilket stärker studenternas entusiasm och intresse.

Kristiina är skicklig på att sätta lärandet i kontext till omvärlden och använder sig av många exempel från sin studentgrupp för att öka igenkänningen. Inte sällan exemplifierar hon hur ämnet ser ut i relation till olika kontexter och hur ämnet utvecklats över tid.”

HT-fakulteterna gratulerar stolt, och noterar att vi för andra året i rad har med en lärare bland de tre som uppmärksammas med priset.

december 14, 2022

Senaste