Kan vi stödja våra forskare i att bilda tvärfakultära forskningsmiljöer?

Inom kort kommer LU att lysa ut medel internt för forskningsprojekt med inriktning möte hållbarhet och Agenda 2030. Det är självklart områden som många av våra forskare på både H och T bidrar till redan och har stor potential att bidra ännu mer till.

Kruxet, som jag ser det, är att utlysningarna kräver samarbeten mellan minst tre fakulteter och att tiden för att bilda sådana konstellationer (om man inte redan har de nätverken) är i kortaste laget. Risken är därför överhängande att projekten kommer att gå till de starka centrumbildningar som redan finns (vid andra fakulteter) och därigenom varken stimulera nya forskningsinriktningar eller bygga kompetens (läs forskningsplattformar) vid de fakulteter som idag inte har sådana. Jag menar inte att det är en självklart att vi skulle ha en stor hållbarhets/Agenda 2030-miljö vid HT. Vad jag i första hand menar är att det vore bra för LU och LU:s satsning om det funnes. Annars kommer det bara bli individer från oss som engageras genom att knytas till miljöer vid andra fakulteter. En sårbar och ineffektiv modell, både för oss och det breda universitetet.

Nu går detta med tiden inte att göra något åt inför årets utlysning, och därigenom kan vi nog ganska väl förutsäga utfallet av LU:s utlysning, men det finns ändå anledning att både inför denna utlysning och kommande (dessa teman vet vi redan nu kommer det att utlysas stora medel inom, både internt, nationellt och på EU-nivå) ställa frågan om fakulteterna kan göra något för att underlätta för forskare som vill men inte har det för ansökningen rätta tvärfakultära nätverket att bygga ett sådant.

En sak som man skulle kunna testa, om vi är mogna för det, är en digital anslagstavla där man skulle kunna anslå den modul/nod som man har att erbjuda till ett projekt. Där skulle man ju också kunna skriva vilken typ av partner man i första hand söker som komplement. Jag vet inte om det funkar rent tekniskt, det skulle vara roligt att försöka, man ser det ibland i EU-sammanhang.

En sak som vi har försökt tidigare (med Malmö) har helt enkelt varit att bjuda in alla som skulle vilja vara med i en gemensam ansökan till ett seminarium där man presenterar vad man skulle vilja göra, och förhoppningsvis hittar några fram till gemensamma ansökningar.

Den här typen av arrangemang är ju egentligen oberoende av på vilken nivå man gör dem, men om någon känner behov att vi försöker få detta till stånd med någon av de andra fakulteterna så hör av er.

Bästa hälsningar,

mars 12, 2021