Johan Östling blir ny professor i historia med inriktning mot kunskapshistoria

Lunds universitet har fattat beslut om att anställa Johan Östling som professor i historia med inriktning mot kunskapshistoria. Han presenterar sig så här:

”Johan Östling är ny professor i historia med inriktning mot kunskapshistoria. Sedan ett antal år har han strävat efter att utveckla kunskapshistoria som ett nytt fält men han har även ett mer allmänt intresse för idéer, kultur och politik i Europas moderna historia. Östling är föreståndare för Centrum för kunskapshistoria (LUCK) vid Lunds universitet och är Wallenberg Academy Fellow; dessförinnan var han Pro Futura-forskare.

Östling disputerade 2008 på en avhandling om svenska erfarenheter i andra världskrigets efterdyning och ägnade sig därefter åt Humboldttraditionen och universitetets historia. I nära samarbete med ett antal kollegor skapade han under 2010-talets andra hälft en kunskapshistorisk forskningsmiljö i Lund med många internationella förgreningar. Bland annat har Östling publicerat böckerna Circulation of Knowledge, Forms of Knowledge och Histories of Knowledge in Postwar Scandinavia samt grundat årsboken History of Intellectual Culture. De senaste åren har han forskat om humaniora i efterkrigstidens samhälle och han utgav under våren 2022 monografin Humanister i offentligheten. Som professor i historia kommer han att verka för att Lund ska vara ett internationellt centrum för kunskapshistorisk forskning, utbildning och samverkan.”

(Detta är HT-fakulteternas första befordran till professor på flera år och har möjliggjorts genom HT-fakulteternas beslut om ett reviderat professorsprogram (dnr STYR 2018/1641), där ämnen och inriktningar anges och som i vissa fall ger möjlighet för befordran inom professorsprogrammet. I ”Professorer vid HT-fakulteterna – förväntningar, kravprofil, beredning vid rekrytering” (dnr STYR 2018/1641) som HT-fakulteternas styrelse fattade beslut om 2020-03-25 anges att rekrytering genom internationell utlysning utgör normalfallet, men att befordran ska vara möjlig i de fall där professuren är ”rörlig” och där det går att visa att det i miljön redan finns en (och endast en) universitetslektor som uppfyller förväntningarna som anges i ovanstående beslut.)

juli 5, 2022