Humaniora, teologi, samhällsvetenskaper, juridik och ekonomi vid Lunds universitet

En utmaning för det stora universitetet är att synliggöra delarna. Under många år var Lunds universitets lösning på det problemet decentralisering. Men sedan några år tillbaks görs berömvärda insatser för att samla universitetets aktiviteter till en enhetlig bild. Det är bra, men det gör också att vissa saker riskerar att få mindre uppmärksamhet än de förtjänar. Därför detta meddelande.

En sak som varit nästan helt osynlig vid Lunds universitet är att det är ett tämligen starkt och intressant samhällsvetenskapligt och humanistiskt universitet (jag menar det här i mycket vid betydelse, inkluderande både juridik, ekonomi och teologi). Kanske till och med ett av de starkaste och intressantaste som finns i vår del av världen – tillsammans med några andra fantastiska universitet i vår närhet (Stockholm, Uppsala, Köpenhamn, …, som vi aldrig skulle drömma om att konkurrera med. Tvärtom behöver vi samarbeta med dem för att bli ännu starkare.)

Då och då uppmärksammar omvärlden oss om detta, nu senast Times Higher Educations ämnesrankningar 2024. Det går upp och ner i sådana mätningar, och det är väl tveksamt om det beror på något som verksamheterna själva gör, men bilden av HumSam-universitetet i södra Sverige som framtonar i tabellen nedan är värd att vara lite stolt över; det är kanske en bild som till och med överraskar en och annan av oss:

Lunds universitet i Times Higher Education Subject ranking 2024

FieldTHE rank 2024Rank in Sweden