HT:s nya fakultetsledning på plats!

Hej,

Med stor glädje kan jag nu konstatera att vår fakultetsledning för 2021-2023 är på plats. Många av er har redan hunnit träffa någon av de nya prodekanerna, men alla har kanske inte stött på samtliga. Här kommer därför en mycket kort presentation av hur vi organiserar oss under den här mandatperioden. Snart kommer litet fylligare porträtt av personerna bakom rollerna signerade Gisela Lindberg.

Vi har ju av tradition dekanus och tre prodekaner. Dekanus är ordförande i fakultetsstyrelsen. De tre prodekanerna har ansvar för var sitt sakområde – grundutbildning, forskarutbildning respektive forskning. De är ordförande för var sin verksamhetsnämnd.

Sara Håkansson är ny prodekan för grundutbildning. Hon är också vice ordförande i fakultetsstyrelsen.

Stephan Borgehammar är ny prodekan för forskarutbildning.

Barbara Törnquist-Plewa är fortsatt prodekan för forskning.

Nytt för den här mandatperioden är att en vicedekan har utsetts. Uppdraget kan ändras över mandatperioden, men i inledningsskedet kommer Olof Sundin, som alltså är ny vicedekan, att representera HT-fakulteterna i förhållande till Campus Helsingborg och i det nyinrättade universitetsgemensamma rådet för jämställdhet och lika villkor.

Det innebär att det är en liten övervikt för nya i förhållande till fortsättande dekaner, prodekaner och vicedekaner. Det balanseras, åtminstone under första halvan av mandatperioden, av att vi har en kanslichef med oöverträffad erfarenhet i ledningsgruppen (Gunnel Holm). Vår ekonomichef (Jonas Sundin) och personalchef (Lena Kandefelt) är också de samma, vilket ger oss stor stabilitet. Vi har fått ett värdefullt tillskott av en ny biträdande personalchef i Malin Rehnstam.

Tillsammans ska vi förhoppningsvis kunna stödja er i det ni vill åstadkomma med HT-fakulteterna och driva vissa strategiska frågor. En av dessa kommer att bli att se över våra strategier för läraranställningar. Vi kallar det för lektorsprogrammet. Målsättningarna är bland andra att få bättre framförhållning när det gäller rekrytering av lärare, att få ännu starkare externa sökande till våra utlysta anställningar, och att där det är förnuftigt öka rekryteringen av biträdande lektorer. Vi återkommer till det programmet litet längre fram. Just nu håller Malin Rehnstam på att samla underlag inför en diskussion med prefekterna i början av nästa termin.

mars 12, 2021