HT:s fem nya forskningsplattformar invigda

Vi berättar oftast om externfinansierad forskning. Detta trots att den fakultetsmedelsfinansierade är mer omfattande vid HT-fakulteterna. Kanske för att vi tar den forskningen för given – det handlar ju om vad våra lärare gör på den egna forskningstiden. Forskningen talar för sig själv, vid seminarier och i publikationer.

Men det som vi invigde idag – HT:s fem forskningsplattformar – är något annat. Det är något så ovanligt för oss som en stor satsning på forskning på fakultetsmedel som inte primärt knyts till enskilda individer och deras forskningstid. Storleken på den satsningen är också betydande, den motsvarar ungefär en tredjedel av kostnaden för en årgång/generation doktorander.

Det var fantastiskt att höra de fem plattformarna presentera sig i förmiddags. Vilken entusiasm, vilken potential att föra forskningen vid HT-fakulteterna, nationellt och internationellt framåt vi fick ta del av!

Att det var vår fakultetsstyrelse som tog initiativet till detta tror jag var viktigt. Att vi anlitade externa sakkunniga vid granskningen av ansökningarna likaså. Naturligtvis skulle institutionerna själva ha kunnat besluta om och finansiera dessa plattformar. Men det är svårt att hantera konstellationer av forskare som tillhör olika institutioner. Och den tvärdisciplinariteten kännetecknar alla dessa fem. Jag hoppas att vi kontinuerligt får ta del av deras arbete , och att de är öppna för alla som vill ansluta till deras seminarier. Det ska bli fantastiskt spännande helt enkelt. Stort grattis och lycka till:

*Language Acquisition, MultilINguAlism, and Teaching, LAMINATE (förslagsställare: Marianne Gullberg och Jonas Granfeldt)
*Space Humanities (förslagsställare: David Dunér)
*Christianity and Nationalism (förslagsställare: Jayne Svenungsson)
*Digital Integration Across Disciplines: Advancing Cultural Heritage Documentation, DIAD (förslagsställare: Nicoló Dell’Unto och Niclas Burenhult)
*DigitalHistory@Lund (förslagsställare: Sune Bechmann Pedersen och Marie Cronqvist)

november 27, 2020