HT-fakulteterna skapar plattform för forskningssamarbete om ”Environmental humanities” och hållbarhet

HT-fakulteternas forskare bedriver mycket forskning om hållbarhet, miljö och Agenda 2030-frågor, vilket lätt inses om man söker i LU:s forskningsportal Research Portal. Vi har till exempel ungefär så stor andel av publikationerna vid LU med anknytning till flera av hållbarhetsmålen som vi borde ha givet vår storlek. Och då är ändå LU ett universitet med mycket stark profil i dessa frågor.

Men ändå är det något med synligheten av den forskningen som saknas. Det kan bero på att vi, till skillnad från många andra fakulteter aldrig haft ett centrum för miljö- eller hållbarhetsforskning, och inte heller något ämne som man omedelbart förknippar med sådan forskning (eller utbildning). Humanekologi kom väl närmast, men det är många år sedan nu som det ämnet gick över till S. Man skulle naturligtvis kunna säga att mänskliga rättigheter är precis ett sådant ämne idag, men det ämnet utgör ett – låt vara oerhört viktigt – utsnitt av ett bredare forskningsområde. Det är en delmängd, inte ett paraply, för humanistisk och teologisk forskning om dessa frågor.

För att skapa ett sammanhang där HT-forskare kan träffas över ämnen och kanske med tiden bli till en plattform som kan göra HT:s forskningsbidrag synliga för andra fakulteter, omvärld och finansiärer (utöver den synlighet som enskilda forskare redan har) kommer vi under 2023 ha en liten seminarieserie, dit ni alla är mycket välkomna. Program kommer inom kort!

december 9, 2022