Helgens HT-dagar, digitalt på UR Samtiden!

Hej,

I vanliga fall hade jag åkt in till Lund imorgon. Och gått på HT-dagarna, med det spännande temat Dolda skatter. (För att komplicera det hela skulle detta evenemang ägt rum redan för ett år sedan). Härligt vårväder är utlovat – precis som det ska vara. Scillor och vårstjärnor hade lyst blåa i solskenet mellan SOL och LUX.

Finalen, för ett år sedan, hade varit Maria Nilssons Rausingföreläsning. Rektor hade varit där och överräckt pris när föreläsningen var över. Aulan hade varit full med folk. Och dessförinnan hade jag gått på andra fantastiska HT-föredrag. Jag har alltid tyckt mycket om det. Jag har imponerats av våra föreläsare, lärt mig en massa, sett resten av Lund – en del yngre, en del äldre – flockas, lyssna och ställa frågor. Ibland hade man till och med fått en liten miniföreläsning från åhörarhåll. Skolspåret, med våra presumtiva studenter, ibland bussade hit från Skövde. Fantastiska dagar, helt enkelt. Höjdpunkten på året. Efteråt har det känts färdigt för sommarlov.

Men i år?

Jo, i år blir det något nästan lika bra. HT-dagarna kommer att finnas digitalt från och med i morgon kl 9.00, på UR Samtiden. Jag har inte hunnit tjuvkika på så många av inspelningarna. Men de är fantastiska. Vilken kvalitet, vilket innehåll. Rekommenderas varmt!

april 16, 2021