Goda nyheter för lärarutbildningen

Idag beslutade HT:s fakultetsstyrelses AU att föreslå rektor att informera om tre nya anställningar som professor: i japanska med språkvetenskaplig inriktning, i språkdidaktik, särskilt svenska, samt i språkdidaktik, särskilt engelska. De senare två professurerna är rörliga och inriktade på att utgöra en drivande kraft i vidareutvecklingen av en forskningsbaserad lärarutbildning. Därmed tar vi ett rejält tag om utvecklingen av Lunds universitets satsning på ämneslärarutbildning.

Idag kom också besked från UKÄ:s granskning:

”Universitetskanslersämbetet (UKÄ) beslutar att ge det samlade omdömet hög kvalitet för utbildning som leder till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 i undervisningsämnet svenska vid Lunds universitet.”

”Universitetskanslersämbetet (UKÄ) beslutar att ge det samlade omdömet hög kvalitet för utbildning som leder till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan i undervisningsämnet svenska vid Lunds universitet.”

Det känns som en bra avslutning på terminen,

juni 16, 2021