Goda förutsättningar för en riktigt stark lärarutbildning i Lund

Med inrättandet av Malmö högskola 1998 överfördes lärarutbildningen som Lunds universitet dessförinnan under tjugo år ansvarat för till det nya lärosätet, även om ämnesutbildning fanns kvar vid Lunds universitet. Musiklärarutbildningen stannade också kvar vid Lunds universitet.

Drygt tio år senare beslutade Lunds universitet att åter bygga upp en lärarutbildning. Ett av skälen var att man tappat den naturliga kontakten med skolan, i synnerhet gymnasieskolan. Ett annat skäl var att man menade att man hade något väsentligt att bidra med för att skapa en stark ämnesutbildning med tydlig forskningsanknytning av hela utbildningen.

Samarbete inleddes med Högskolan Kristianstad och fortsatte sedan i egen regi i samband med att lärarutbildningens lokalisering ändrades från Helsingborg till Lund. Musiklärarprogrammet har dock hela tiden genomförts i Malmö.

Nu, skulle jag säga, finns några av de viktigaste strukturella förutsättningarna på plats för att kunna realisera planerna på en riktigt stark lärarutbildning fullt ut. Under 2022 och 2023 har ett antal avgörande rekryteringar ägt rum (några fortfarande i slutfasen). Lunds universitet rekryterar en professor i matematikdidaktik och håller på att slutföra rekryteringen av en ny professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot forskning om skola och lärarprofession. Dessförinnan har under 2022 professorer i språkdidaktik med inriktning mot svenska och mot engelska rekryterats. Det betyder att inom kort kan fyra nyrekryterade medarbetare med särskilt uppdrag att bidra till utvecklingen av Lunds universitets lärarutbildning, inte minst på forskningssidan, stödja utvecklingen och integrationen av den med nödvändighet decentraliserade utbildningen. Samtidigt byggs kompletterande starka forskningsmiljöer och samarbeten upp inom forskarskolan ROCIT och forskningsplattformar, som LAMiNATE. Det här kan bli ett riktigt kraftcentrum.

Lärarutbildningen lever, tyvärr får man väl säga, under oket av frekvent politisk omorientering. Det gör det svårt att lyckas med långsiktig kvalitetsutveckling. Men man får också förstå att lärarutbildningen är en för samhället mycket viktig utbildning och att man kan känna behovet av att ingripa.

april 28, 2023