(framtidens) universitetslektorer vid HT-fakulteterna

Universitetslektorer vid HT-fakulteterna – förväntningar, krav, beredning vid rekrytering har nu beslutats av Fakultstsstyrelsen. Dokumentet som länge gått under arbetsnamnet ”lektorsprogrammet” är i första hand ett stöd för rekryterande chefer som funderar över utlysningars kravprofil. Det är lätt hänt att man går in i en rekryteringsprocess med tanken att hitta en person som kan fylla ett undervisningsbehov. Kanske man till och med tänker på den framtida universitetslektorn som undervisande ungefär 70% av arbetstiden på redan existerande kurser. Visst finns sådana lektorer idag, och möjligtvis också i framtiden, men i medeltal undervisar HT-lektorn snarare 40-50% av arbetstiden. Ledningsuppdrag, andra uppdrag och externfinansierad forskning är ibland minst lika viktiga och framträdande arbetsuppgifter för våra lektorer. Det finns inget som tyder på att utbildningsuppdragen kommer att öka i framtiden, åtminstone inte under de kommande åren. Däremot kan till exempel EU-finansierad forskning komma att öka. Framtidens universitetslektor kommer därför att behöva vara en skicklig pedagog, stark forskare och ha intresse och fallenhet för ledningsuppdrag för att kunna ta vara på de olika möjligheter som erbjuds och klara de roller som hon behöver engageras i under sin anställning vid Lunds universitet. Vi måste kalibrera våra förväntningar på framtidens universitetslektorer.

juni 19, 2024