Forskning om samverkan i lärarutbildning

Lunds universitet beviljades en forskarskola om 40 msek när Vetenskapsrådet idag publicerade sitt bidragsbeslut. Roger Johansson från utbildningsvetenskap står som huvudsökande för Lunds universitets räkning, och forskarskolan ska genomföras i samverkan med Malmö universitet, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Uppsala universitet, Södertörns högskola, Linnéuniversitetet, Gävle högskola och Kungliga Tekniska Högskolan.

Ansökan avser totalt nio doktorander och involverar alltså åtta lärosäten och till dem knutna skolhuvudmän. Doktoranderna antas vid Lunds universitet inom utbildningsvetenskap. Doktoranderna erbjuds sedan placering vid något av de deltagande lärosätena vilket ger möjligheter att göra studier i flera olika sammanhang. Forskare från samtliga åtta lärosäten deltar både som handledare och i kursernas genomförande. Samtliga involverade har lång erfarenhet av att driva forskningsmiljöer, forskningsprojekt och forskarskolor.

Stort grattis!

juni 21, 2021