Europastudier – Elsa Hedling ny biträdande universitetslektor

HT-fakulteterna hälsar Elsa Hedling varmt välkommen som biträdande universitetslektor i Europastudier. Elsa presenterar sig så här:

”Jag har en doktorsexamen i statsvetenskap från Lunds universitet (2018) och min avhandling handlade om hur EUs nya utrikestjänst hanterade ett förändrat politiskt medielandskap genom nya former av digital diplomati. Under åren jag jobbade med mitt avhandlingsprojekt var jag också verksam vid National Centre for Research on Europe (NCRE), University of Canterbury i Nya Zeeland och vid Utrikespolitiska institutet i Stockholm.

Min forskning rör sig i skärningspunkten mellan Europastudier, internationella relationer och digital sociologi. Sedan jag disputerade har jag fördjupat min forskning om digitalisering i internationell politik, diplomati och om EU:s internationella roll. Jag också breddat min forskningsprofil genom att studera nya uttryck för digitaliseringen av politisk kommunikation med särskilt fokus på visuell kultur. Jag har tex. studerat NATO:s användning av influencer marknadsföring, digital desinformation i EU och i Sverige, svenska UD:s digitala kommunikation av den feministiska utrikespolitiken, emotionellt arbete i digital diplomati, digital socialitet och virtuella toppmöten i internationell politik. Min forskningsprofil när det gäller politiska och sociala konsekvenser av digitalisering och ett förändrat medielandskap har således fortsatt att utvecklas, med särskilt fokus på Europa.

Framöver kommer jag att fortsätta min forskning om visuell diplomati och digitala praktiker i europeisk och internationell politik. Jag har även pågående forskningsprojekt om postdigital propaganda och desinformation tillsammans med kollegor vid Umeå universitet och tillsammans med kollegor vid det nyinrättade Forskningsinstitutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet. Jag ser också fram emot att bidra till undervisningen på Europaprogrammen vid SOL.”

Fortsatt fin sommar!

juli 19, 2023