HT-fakulteternas reviderade professorsprogram har nu rullats ut. Så här långt har två professorer anställts inom det, tre ytterligare utlysningar har passerat sista ansökningsdatum och en utlysning ligger för närvarande ute och öppen för intresserade sökande.
Det börjar bli dags att rikta blicken mot våra övriga läraranställningar. HT-fakulteterna planerar därför att sjösätta vad som vi i brist på bättre namn kallar lektorsprogrammet. Lektorsprogrammet har inte som syfte att detaljreglera vilka läraranställningar som minst ska finnas vid våra fakulteter. Istället är ambitionen att komma åt ett par sammanhängande frågor där vi tror att vi har utvecklingspotential. Den viktigaste frågan av dem handlar om att göra akuta behov (ofta undervisningsbehov) mindre styrande för våra rekryteringar av tillsvidareanställda lärare. Kommer vi åt det problemet får vi också möjlighet att få till en förändring i tre andra dimensioner:
Den första av dessa tre dimensioner är förhållandet mellan lektorsanställningar och anställning som biträdande universitetslektor. HT-fakulteterna har jämförelsevis få av de senare. Men erfarenheterna från andra fakulteter är att möjligheten att rekrytera mycket bra lärare och forskare utifrån är större vid utlysningar av biträdande universitetslektorat än vid lektorsutlysningar.
Den andra handlar just om att attrahera starkare externa sökande till våra läraranställningar. Det är absolut inget problem att vi då och då anställer de fantastiska lärare som redan finns i Lund, och vi anställer alltid den bästa sökanden, men det är klart att det finns fler potentiella innehavare än dem vi ser som sökande idag – och en del av dessa potentiella innehavare skulle man kanske kunna få att söka med bättre framförhållning.
Den tredje dimensionen handlar om samarbeten mellan mindre ämnen. Ibland tror jag att vi vore bäst betjänta av lärare som kunde fungera i utbildningar inom fler ämnen än ett. Med litet större framförhållning känns det realistiskt att tänka sig att vi då och då skulle komma fram till att det är bättre att anställa en lärare som kan delas mellan två ämnen än att ämnena var för sig rekryterar en havtidslärare.
Det ovanstående är lätt att säga, men kan endast förverkligas i mycket nära samarbete mellan institutionerna. Därför tror jag att ett lektorsprogram är värt att börja arbeta med under den här mandatperioden.
Bästa hälsningar,
Johannes