Biträdande universitetslektor i utbildningsvetenskap: Helén Persson

HT-fakulteternas senaste rekrytering är Helén Persson:

Helén har en gymnasielärarexamen i historia och svenska. Sedan 2004 har hon utbildat blivande lärare på Högskolan Kristianstad. För tre år sedan disputerade Helén i historia vid Lunds universitet med avhandlingen Historia i futurum: om progression i historia i läroböcker och styrdokument 1919-2012.

Hennes forskning utgår från historiekulturella frågeställningar om vilken historia som väljs ut som relevant och hur den brukas inom ramen för historiekulturen. Avhandlingen behandlar frågor om progression och hur progression i historia kan definieras och identifieras i skolans historieämne. Ur ett mer övergripande perspektiv handlar frågorna om synen på historieämnets relevans i Sverige under 1900-talet. Det är frågor som hon hoppas utforska ytterligare inom ramen för anställningen som biträdande lektor på utbildningsvetenskapliga institutionen på Lunds universitet.

Välkommen till LU, Helén!

november 19, 2021