Ärkebiskop emerita Antje Jackelén knyts till Lunds universitet

Antje Jackelén var Svenska kyrkans ärkebiskop under åren 2014–2022 och dessförinnan biskop i Lunds stift. Vi är mycket glada att kunna meddela att Antje nu knyts till Lunds universitet, med placering vid CTR.

Efter sina forskarstudier var Antje under några år europaansvarig för The Religion and Science Course Program vid Graduate Theological Union (GTU) i Berkeley, Kalifornien.

Redan av avhandlingen från 1999 blir Jackeléns särskilda intresse för relationen mellan naturvetenskap och tro uppenbart. Detta är ett tema som hon återkommit till ett flertal gånger i sitt teologiska författarskap.

Frågor om religionens roll i samhället är också ett betydande tema i hennes böcker och artiklar. Ett uttryck för denna samhällstillvändhet är det mångfaldsprojekt för social sammanhållning som Jackélen tog initiativ till under sin tid som biskop i Lund.

Det är vår övertygelse att Antjes kompetens kommer att bidra i många sammanhang som rör förhållandet mellan naturvetenskap och religion, existentiell hållbarhet samt kultur- och religionsmöten.

Mycket välkommen, Antje!

oktober 14, 2023