Adam Boethius – biträdande universitetslektor i historisk osteologi

Vi är glada att välkomna Adam Boethius som biträdande universitetslektor i historisk osteologi. Adem presenterar sig så här:

Sedan i våras är jag docent i historisk osteologi vid Lunds universitet, där jag också (2018) lade fram min doktorsavhandling ”Fishing for Ways to Thrive” som handlar om mesolitiska diet- och näringsstrategier och hur de kan användas för att förstå Skandinaviska stenålders jägar-samlar samhällen. Efter avhandlingen har jag drivit forskningsprojektet ”Fading Heritage” som handlar om att undersöka och förstå förutsättningarna för arkeo-organisk bevaring. I projektet har jag och mina kollegor visat att våra fornlämningar i vissa områden förstörs med en kraftig accelererad hastighet, där till exempel den mesolitiska boplatsen Ageröd, i mellersta Skåne, legat välbevarad i marken i 10 000 år för att sedan 1940-talet ha totalförstörts – organiska material från lokalen finns nu enbart bevarade på en mycket begränsad del av den forna boplatsen. De senaste åren har jag också arbetet mycket med strontiumisotopanalyser för att studera jägar-samlar mobilitet under stenåldern. Detta har skett inom ramen för mitt VR-finansierade forskningsprojekt ”Hunting a notion of gathered motion” som pågått sedan 2020. Min ingång till forskning är baserad på ett intresse för samspelet mellan människa och djur och hur människor i förhistoriska jägar-samlar-fiskar kontexter valt att leva och försörja sig samt hur detta avspeglas i den kvarlämnade materiella kulturen. Mina forskningsintressen omfattar även tidig mänsklig påverkan på akvatiska miljöer, resursutnyttjande och hur tafonomiska processer och moderna forskningstraditioner har påverkat hur ett material, en boplats eller en viss kultur tolkas. Åren efter att jag färdigställde min avhandling har haft en stark forskningsfokus och jag ser nu fram emot att vidareutveckla min forskning som biträdande universitetslektor samtidigt som jag tycker att det ska bli spännande att även få utvecklas mer som lärare.

Trevlig sommar!

juli 9, 2023